Geen rauwe randjes
Nou, die rauwe randjes zijn bij de testauto echt niet meer te vinden. Voor onze neus staat een uit de kluiten gewassen middenklasse cross-over, die allesbehalve budget oogt.
Maar echt typisch Dacia is het allemaal ook niet, al kan het zijn dat we nog moeten wennen aan de nieuwe ontwerptaal. We zien best wat invloeden van andere merken, zoals Jeep en Land Rover. Denk bijvoorbeeld aan de kunststof sierdelen, de achterlichten en de grille. Alles om de auto wat extra uitstraling te geven en wat dat betreft is de missie geslaagd. Zo staan de scherpe lijnen van de verlichting het model goed en kunnen we de in de C-stijl verzonken handgrepen van de achterportieren waarderen.
Ondanks dat er nu een veel modernere auto staat, die bovendien best high end overkomt, blijft de Duster wat guitigs hebben.
De auto is net niet intimiderend of onhandig groot. Overigens is er ook een zevenpersoons versie van de Duster, die de naam Bigster draagt en waar het voorgaande wellicht niet van toepassing is. Ondanks de moderne stijlelementen en strategisch hergebruik van andere merkontwerpen blijft er dus best een sympathieke auto over. Het ontwerp is wellicht niet zo origineel als de modellen van Renault, maar dat pretendeert Dacia ook helemaal niet. Stiekem vinden we de basisversie het gaafst, met zijn stalen wielen en niet meegespoten bumpers. Het is alleen jammer dat deze versie niet met de vierwielaandrijving of als Hybrid is te verkrijgen.
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground
Renault Arkana 1.6 E-Tech Hybrid R.S.-Line
Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
Aiways U5 63 kWh Showroom
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition