Lekker gemoedelijk
Doordat het accupakket van de EQV onder de bodem is geplaatst, heeft de auto een lager zwaartepunt. Dat merk je in bochten, want de auto helt veel minder over dan een V-Klasse. Waar bij een V-Klasse de aandrijving op de achterwielen plaatsvindt, is dat bij de EQV op de voorwielen. Toch wordt de auto niet zenuwachtig als je in een keer het volle koppel en vermogen loslaat. De auto sprint geleidelijk er vandoor, zonder slippende voorwielen of zenuwachtige trekjes aan het stuur. Wat dat betreft is de auto een stuk gemoedelijker dan de [test=]EQC[/test], die met zijn opstijgende neus bij vlagen onstuimig is.
Doordat je geen schakelmomenten hebt en het volledige vermogen direct beschikbaar is, voelt de auto best snel aan. Dit terwijl een piekvermogen van 204 pk op 2.750 kilo niet overhoudt. Dat gewicht merk je overigens wel bij remacties en in het stuurgedrag, maar het blijft zeer goed gemaskeerd. Zeker als je de optionele Airmatic luchtvering aanvinkt. De auto filtert dan oneffenheden nog beter weg en in bochten is van overhellen bijna geen sprake meer. Overigens past de luchtvering zich ook automatisch aan, zodat bij hoge snelheid de auto iets lager op de poten staat. Daarmee wordt de luchtweerstand verlaagd en het verbruik verbeterd. Je kunt de luchtvering niet zelf instellen, het is een volledig automatisch systeem. Als we overstappen op een EQV zonder de luchtvering, valt dat direct op. De auto voelt een stukje zwaarder om te hanteren en helt nadrukkelijk meer over.
In stadsverkeer en bij het manoeuvreren naar een parkeerplek heb je overigens niet het idee dat je met een tank onderweg bent. De bediening gaat gemakkelijk en door de grote raampartijen heb je een goed overzicht van wat er rondom de auto gebeurt. Bovendien beschikt de testauto over flink wat camera's, die een goed beeld in hoge resolutie afgeven.