Prima bruikbaar
Het acccupakket van de EQV heeft een bruikbare capaciteit van 90 kWH. Daarmee komt de auto op papier zo'n 400 kilometer ver. Een lege batterij laad je thuis of aan een openbare laadpaal in minimaal tien uur weer op, bij een snellader gaat dit natuurlijk vele malen sneller. Je laadt dan 10-80 procent in zo'n 45 minuten. Daarbij ondersteunt de EQV een laadvermogen van 110 kW. Op een zeer gevarieerde route van Autobahn, slingerweggetjes, provinciale wegen en stadsverkeer haalden we een verbruik van 31 kWh per 100 kilometer. Daarmee zou de auto dus net geen 300 kilometer ver komen op een volle accu, maar daar moet wel bij vermeld worden dat iets meer met beleid rijden en het inschakelen van de Eco-stand je zeker 30 kilometer verder brengen.
Als je kijkt waar de V-Klasse het meest voor gebruikt wordt, zoals hotel shuttles, luchthavenservices en personenvervoer, dan sluit de EQV daar naadloos op aan. De auto haalt een heel praktisch rijbereik en is bij een snellader snel weer vol te laden. Bovendien biedt de auto luxe en comfort, blijft het muisstil aan boord en beschikt de chauffeur over de nieuwste technologie met MBUX. Ook gezinnen hebben een praktische en makkelijk hanteerbare MPV aan de EQV, terwijl de bijtelling dit jaar nog op hetzelfde niveau ligt als die van een middensegment MPV of SUV als de Peugeot 3008 of Ford Kuga met verbrandingsmotor. Dan moet je alleen niet te lang wachten met bestellen.
- Stil, soepel en comfortabel
- Praktisch rijbereik
- Serieus alternatief voor dieselbus
- Door hoog leeggewicht minder laadcapaciteit
- Geen keyless go leverbaar