Het rijden
Hoog boven de weg verheven is het uitzicht vanuit de cabine naar voren, links en rechts perfect voor elkaar. Over de schouder naar achteren kijken is niet mogelijk door het gemonteerde tussenschot, maar de grote buitenspiegels laten vrijwel niets aan het toeval over. De achterdeuren zijn voorzien van ruiten, maar door de middenstijl is het zicht door de binnenspiegel toch beperkt. Dit zal bij een versie met achterklep ongetwijfeld beter zijn.
De Transit heeft behoorlijke afmetingen; het is even wennen aan de breedte van bijna twee meter. Een stoeprandje is zo gepakt als je net iets te snel een bocht instuurt.
Ford heeft de facelift aangegrepen om de motoren op te waarderen. Er zijn nu op dieselgebied enkel common-rails leverbaar, met een inhoud van 2.2 (voorwielaandrijving) of 2.4 liter (achterwielaandrijving). De testauto is voorzien van de 2.2 TDCi motor met 85 pk en 250 Nm. Dit is de basismotor. Het maximale vermogen komt vrij bij 3.500 tpm, het koppel bij slechts 1.500 tpm. Een vermogen van 85 pk is voor een bestelbus met een stroomlijn van een wolkenkrabber niet veel, maar de auto komt ermee vooruit. Zodra de toerenteller het cijfer 2 is gepasseerd heeft de motor een snelle krachtsopbouw die aanhoudt tot 3.500 toeren. Een erg snelle acceleratie is niet te verwachten; 0-100 km/h lukt in onbeladen toestand in een krappe 18 seconden. Op de snelweg is een kruissnelheid van 120 km/h goed aan te houden, maar inhaalacties moeten goed gepland worden. Even een verzetje terug en plankgas is niet voldoende om nog net voor een bocht een vrachtauto in te halen. Deze motor is dan ook vooral geschikt voor het stadsverkeer en de provinciale wegen. Wie veel op de snelweg zit doet er goed aan om minimaal de 110 pk sterke motor in overweging te nemen.
Het comfort staat op een behoorlijk niveau. De bestuurdersstoel geeft voldoende steun en vangt oneffenheden in het wegdek goed op. Het geluidsniveau is opvallend laag, zeker op constante snelheid. Bij de koude start nagelt de motor er nog even op los, maar al snel draait hij mooi rond. Trillingen van de aandrijflijn in stuur, pedalen en versnellingspook behoren ook tot het verleden.
Het weggedrag ligt op hoog niveau. Uiteraard is het, vooral onbeladen, wel te merken dat je met een flinke kast op weg bent. Maar door de directe, niet te sterk bekrachtigde besturing blijft er redelijk wat gevoel aanwezig en is de auto zeer precies te plaatsen en goed wendbaar in krappe straten. Bij plotseling uitwijken heeft de achterkant al snel de neiging om na te zwabberen, maar dit is eenvoudig op te vangen door gas te minderen. ESP is overigens leverbaar, en dit is zeker op de sterkere, langere en hogere uitvoeringen een aanrader.