Geen Tesla
Vanbinnen pakt Ford het ook heel anders aan dan bij de overige modellen. Waar achter het stuur een klein scherm is geplaatst, vind je in het midden een gigantisch touchscreen van het infotainmentsysteem. Het is duidelijk dat Ford goed naar Tesla heeft gekeken voor de indeling van het dashboard, maar op een aantal vlakken wijkt de aanpak toch af. Zo is er in het scherm een fysieke draaiknop als volumeregelaar geplaatst, wat in de praktijk toch prettiger werkt dan een digitale schuifregelaar. En het stuurwiel is als vanouds bezaaid met knoppen, al resulteert dat door de logische indeling nooit tot ergernissen. Het multimediasysteem vraagt even gewenning, voordat je doorhebt wáár welke functie zich bevindt. Maar als je de logica eenmaal onder de knie hebt, werkt het systeem als een zonnetje.
Waar je bij andere merken - zoals Tesla - gebonden bent aan een aantal standaardinstellingen, zoals de instellingen voor cruise control en dodehoekhulp, kun je in de Ford alles naar eigen inzicht inregelen. Kost even tijd, maar dan heb je precies de instellingen die je hebben wilt: even geen adaptieve cruise control of automatische snelheidsaanpassing? Dan pas je dat eenvoudig aan. Geen bemoeizuchtige rijbaanhulp? Met een druk op de knop zet je de hulp uit en deze blijft dan ook uit, totdat je het zelf weer inschakelt. We beginnen te merken dat we echt in control zijn bij het bedienen van de Mustang Mach-E.
Bovendien blinkt de Ford uit in opgeruimdheid, zodat je niet afgeleid wordt tijdens het rijden. Het centrale scherm is dan wel groot, maar doordat de onderste balk voor klimaatinstellingen altijd aanwezig is, raak je niet afgeleid tijdens het rijden. En het kleine scherm achter het stuur geeft precies de informatie die je wilt zien, zonder overbodige poespas dat je ogen van de weg haalt.
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Mercedes-Benz EQA 250 Premium Plus
Mercedes-Benz GLA 200 7G-DCT Premium Plus AMG Line
Mercedes-Benz GLB 200 7G-DCT Advantage
Peugeot 3008 HYbrid4 GT
Audi Q3 35 TFSI S Tronic S Line
Volvo XC40 D3 Geartronic Inscription