Waar blijft de personenversie?
Volkswagens kleinste bestelwagen wist altijd al te overtuigen met zijn rijgedrag. Bij de nieuwe Caddy Cargo trekt het merk dat door naar een hoger niveau. Het is eigenlijk jammer dat in Nederland geen personenversie van de auto leverbaar is, want die carrosserievariant zou een prima opvolger van de ter ziele gegane Touran zijn en bij vervoersbedrijven ook in de smaak vallen. De bestelauto rijdt meer als een personenauto dan ooit, al krijg je in het interieur wel meer geluiden van motor, banden en wind door. De tweeliter dieselmotor laat dan ook goed van zich horen, maar klinkt wel heel solide. Deze krachtbron is er in verschillende vermogensvarianten, waarvan de 122 pk sterke versie van de testauto voorlopig de krachtigste is. Het is ook de enige configuratie die je kunt combineren met vierwielaandrijving of de zeventraps automaat. Die automaat maakt het rijden nog soepeler en weet telkens weer het juiste toerengebied te benutten. Je krijgt daardoor het gevoel dat de auto krachtiger is dan de specificaties vermelden.
Bovendien blijkt de testauto lekker zuinig met een praktijkverbruik van 5,4 liter per 100 km. Samen met de 55 liter grote brandstoftank zorgt dat voor een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer. Naast de solide loop van de motor, is het gehele rijgedrag aansprekend. De auto helt niet overdreven in bochten en weet zelfs met een lege laadruimte goed om te gaan met oneffenheden in het wegdek. Niet alleen het rijgedrag geeft een volwassen indruk, ook op het gebied van veiligheidssystemen is de auto weer helemaal bij de les. Zo vind je een adaptieve cruise control, dodehoekhulp en botspreventie in de Caddy, al dien je daar afhankelijk van het uitrustingsniveau wel flink voor in de buidel te tasten.