Prima balans
Zoals gezegd rijden we de luxe Signature versie, het neusje van de zalm in de CX-5 reeks. Dat zie je terug aan de nappaleren bekleding van de zitplaatsen, dat in donkerbruin mooi afsteekt bij de zwarte kunststoffen en hemelbekleding. De voorstoelen bieden een goede steun en zijn uitgebreid elektrisch te verstellen. Het stuur kan bovendien ver naar je toe en ligt goed in de hand. Verder valt op dat het interieur vrij is van kraakjes en piepjes, de bouwkwaliteit is nog steeds om door een ringetje te halen. Ondanks dat er een dikke diesel in het vooronder ligt, worden motorgeluiden goed buitengehouden.
Al ligt dat ook wel aan het karakter van de krachtbron, waar we zo nog op komen. Op de snelweg merk je namelijk dat windgeruis en bandengerol wel degelijk aanwezig zijn en ook verder tot je doordringen dan in nagelnieuwe concurrenten.
De CX-5 weet ook op het gebied van binnenruimte te overtuigen, als één van de meest praktische Mazda's die je in Europa kunt krijgen. Ja, er zijn overduidelijk ruimere concurrenten die soms zelfs twee zitplaatsen meer bieden. Maar in de Mazda is een prima balans gevonden van geboden comfort, zitruimte en bagageruimte zonder dat je het gevoel krijgt in een gigantische auto te zitten.