Mazda CX-5 Skyactiv-D 184 6AT Signature

- 20 mei 2021

Ook goed zonder marketingtermen

Als je mensen vraagt wat Mazda bij hen oproept, dan krijg je vaak terug dat het een sympathiek merk is, dat overigens erg zweverig doet over hun connectie met de bestuurder. Net als de beschrijving van hun designtaal gaat dat gepaard met veel Japanse termen en bijna poëtische omschrijvingen. Of die slimme marketingtermen nu in het achterhoofd meespelen of niet, punt is dat de CX-5 nu eenmaal erg goed rijdt. We beginnen de testrit in een handgeschakelde versie van de 2.2 Skyactiv-D, die heel strak schakelt en bijna zonder vertraging in het volgende verzet te plaatsen is. De motor voelt ontzettend krachtig aan en blijft toch in alle beschaving zijn werk doen. Als de krachtbron stationair draait, zou je bijna niet zeggen dat het een dieselmotor is.

Als we even later overstappen op een versie met automatische zesbak, valt op hoeveel deze transmissie invloed uitoefent op het karakter van de auto. Vooraf zou je misschien zeggen dat een automaat in combinatie met een dieselmotor met lekker veel koppel onderin de beste combinatie is. Maar toch voelt de auto een stuk minder gretig aan dan de handgeschakelde versie. Niet dat de auto ineens langzaam is, want je kunt nog steeds de volle 184 pk en 445 Nm aanspreken. Maar door het net iets te laat reageren van de bak is er sprake van een gevoelsmatige vertraging. Dat merk je overigens alleen als je vol wilt accelereren en doordat we net zijn overgestapt van de fijne handbak is het contrast wellicht nog groter. Het geheel komt in ieder geval iets tammer over.
Wat in beide versies wel goed merkbaar is, is het enorm responsieve karakter van de auto. Het sturen gaat direct en zonder veel gemor kun je met een behoorlijke snelheid een bocht door.

Het is geen CX-30, want door het hogere zwaartepunt is er enige sprake van overhellen. Maar het gebalanceerde karakter van het onderstel komt vertrouwenwekkend over en biedt bovendien nog voldoende comfort. Al voelt de auto harder afgeveerd aan dan bijvoorbeeld een Peugeot 3008 of Volkswagen Tiguan. Dat tikje sportiviteit maakt het rijden met de CX-5 wel veel leuker dan bij die twee.

184 pk
445 Nm
210 km/h
9,3 s
7,9 (6.1) l/100km
160 g/km
G
22%
€ 36.990
€ 59.090
€ 1.083 / maand
€ 460 - € 495 / kwartaal
  • smart hashtag 3 66 kWh Brabus

  • Zeekr X Long Range RWD

  • BYD Atto 3 Design

  • Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive

  • Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine

  • Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce

  • Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line

  • Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus

  • 2023 - Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi

  • 2022 - Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground

  • 2017 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • 2015 - Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 TS

  • 2012 - Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G TS+ Lease Pack

  • 2011 - Mazda CX-5 Skyactiv-D 2.2 HP AWD GT-M