Sésame deuren
Het grotere formaat van de Kangoo vertaalt zich in een toegenomen laadvolume. Dat groeide van 3 naar 3,3 kubieke meter. De toegankelijkheid is royaal. De achterdeuren kunnen onder een hoek van 180 graden open, zodat er gemakkelijk een pallet met een heftruck kan worden ingeladen. Bovendien komt Renault met enkele innovaties die de bruikbaarheid van de Kangoo aanzienlijk kunnen vergroten. Zo is er onder meer het Easy Rack, ook wel binnenimperiaal genaamd. Lange voorwerpen kunnen in de laadruimte in beugels tegen het dak worden gehangen en schuiven dan boven de passagierszitplaats door in een speciaal hiervoor gemaakte opening. Hierdoor kunnen voorwerpen langer dan 2 meter gemakkelijk worden meegenomen.
Ronduit geniaal zijn de zogenaamde Sésame deuren. Daarbij is de B-stijl tussen het rechter voorportier en de schuifdeur vervallen en ontstaat een enorme opening. Dat wordt vervolgens gecombineerd met een neerklapbare passagiersstoel en een tussenschot waarvan het rechter gedeelte kan worden omgeklapt. Hierdoor groeit het laadvolume nog verder naar 3,9 kubieke meter en kunnen nog langere voorwerpen worden meegenomen.
Fantastisch, maar niet voor Nederland. Onze wetgeving bepaalt dat een bestelauto een vast tussenschot moet hebben, dus gaat deze handige mogelijkheid aan onze neuzen voorbij. Omdat Renault de productie van de nieuwe Kangoo start met deze Sésame uitvoering, volgt de Nederlandse marktintroductie in oktober, terwijl de auto in andere landen inmiddels al bij de dealer staat.