Skoda Enyaq iV 80 First Edition

Max Veldhuis - 10 augustus 2021

Dure jongen

Skoda gold ooit als het goedkopere alternatief binnen de line-up van de Volkswagen Groep. Die vlieger gaat alleen niet op voor de Enyaq. Onze testauto kost namelijk 61.760 euro, terwijl de ID.4 1st Max die wij reden voor 57.690 in de prijslijst stond. Beide auto's zijn een 'First Edition' en derhalve vergelijkbaar uitgerust. De Enyaq beschikt daarmee standaard over diverse pakketten waarbij onder meer stoelverwarming voor, klimaatcontrole met drie zones, 125 kW snelladen, Matrix-ledverlichting, de uitgebreide assistentiesystemen, 21-inch lichtmetalen wielen, metallic lak en zwart lederen bekleding inbegrepen zijn. Ook heeft de Enyaq een elektrisch inklapbare trekhaak, waarmee je tot 1.000 kilo geremd kunt trekken. Een caravan meenemen zit er dus niet echt in.

De vanafprijs van de Enyaq is in ieder geval een stuk milder: 41.760 euro. Voor dat bedrag krijg je de 'Enyaq iV 60' met een kleiner batterijpakket van 58 kWh en een vermogen van 180 pk. De theoretische actieradius van die variant bedraagt 390 kilometer, tegenover de 510 kilometer van de iV 80. Snelladen is op de 60 ook niet standaard, voor een laadsnelheid van 100 kW moet je 550 euro bijbetalen. Zaken als 19-inch lichtmetalen wielen, ledverlichting, het 13-inch touchscreen met navigatie en smartphonevoorbereiding en standverwarming zijn wel inbegrepen bij de standaarduitrusting. Gek genoeg is de vanafprijs van de Volkswagen ID.4 nog wat lager met 39.190 euro. Daarvoor krijg je dan wel een nog kleiner accupakket van 52 kWh en 148 pk.

204 pk
310 Nm
160 km/h
8,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 41.480
€ 61.760
€ 1.132 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid AWD GR Sport

  • DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-ExupĂ©ry Collection

  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve

  • Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine