Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

- 28 september 2021

Focus op multimedia

Het interieur van de 308 SW is zoals je dat van een moderne Peugeot verwacht. De afwerking en het materiaalgebruik zijn zeer goed te noemen en het geheel maakt een 'premium' indruk. Meteen valt het relatief kleine stuurtje op, dat tevens voorzien is van het nieuwe logo. De zitpositie in de auto is goed, de stoelen zijn lekker zacht, ruim voldoende instelbaar en het stuur kan ver naar je toe. Met name de uitschuifbare zitting van de bestuurdersstoel is erg prettig en zorgt voor meer comfort op lange afstanden. Overigens is de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar met memoryfunctie, terwijl de bijrijder de stoel nog wel met de hand moet verstellen. De passagiersstoel moet het ook stellen zonder de uitschuifbare zitting.

Achterin de 308 SW is de zitruimte niet heel riant. De hoofdruimte is prima in orde, maar de beenruimte houdt niet echt over, met name omdat je je voeten eigenlijk niet onder de stoel kwijt kunt. Een volwassene van 1,86 kan nauwelijks achter zichzelf zitten, maar voor kinderen is de achterbank van de 308 SW gewoon toereikend. In tegenstelling tot het vorige model heeft de nieuwe 308 SW een glazen panoramadak dat wél open kan! Het dak beslaat niet langer de lengte van de hele auto, wat op hete dagen wel zo prettig is. De bagageruimte is zelfs in de plug-in hybride riant te noemen: in de 308 SW kun je 548 liter kwijt. Ter vergelijking: de Seat Leon FR e-Hybrid komt niet verder dan 470 liter. In de reguliere benzine- en dieselversies van de 308 SW kun je met 608 liter aan bagageruimte zelfs nog wat meer spullen meezeulen.

Peugeot pakt bij de nieuwe 308 behoorlijk uit als het gaat om de multimedia. Allereerst zit boven het stuur een digitaal instrumentarium dat het merk 'i-Cockpit 3D' noemt. Dat instrumentarium zit boven het stuur en is goed zichtbaar. Op de middenconsole zit een nieuw touchscreen dat uit twee delen is opgebouwd. Het bovenste gedeelte is het scherm waarop alle informatie te zien is, op het onderste gedeelte - een soort touchbar - zijn verschillende knoppen naar wens te programmeren. Zo kun je bijvoorbeeld de activatie van het start-stopsysteem erin zetten, maar ook de temperatuurregeling voor de bestuurder. Het scherm heeft een hoge resolutie, wat ook goed naar voren komt bij de 360-graden camera bij het inparkeren, en de interface is overzichtelijk, maar soms nog wel traag, zoals bij het laden van de kaart als je de navigatie opent. Daarbij zijn de animaties bij het wisselen van de menu's leuk, maar het draagt niet echt bij aan de snelheid van het systeem. Hoewel Peugeot dus echt vooruitgang heeft geboekt op het gebied van infotainment, valt er dus nog wel wat winst te behalen.

225 pk
360 Nm
235 km/h
7,5 s
onb (1.2) l/100km
26 g/km
A
22%
€ 28.250
€ 45.430
€ 833 / maand
€ 0 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline