Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

- 28 september 2021

Goede allrounder

Op het vlak van design zit het wel snor met de nieuwe 308 SW, maar rijdt hij net zo dynamisch als hij eruit ziet? Dat valt wel mee. Zo zacht als een Citroën wordt het niet, maar de 308 SW is niet uitgesproken sportief. Qua onderstelafstemming is hij goed te vergelijken met auto's als de Seat Leon ST en de Volkswagen Golf Variant: niet te hard, niet te zacht. De Peugeot weet goed raad met drempels en oneffenheden in het wegdek, maar filtert de bestuurder ook weer niet compleet van de buitenwereld. De besturing is daar ook een goed voorbeeld van: het kleine stuurtje maakt dat de 308 behoorlijk wendbaar aanvoelt, ook laat de auto zich prima plaatsen in bochten. Wel verloopt het sturen zelf licht en vrij gevoelloos. Daarmee nodigt de 308 niet echt uit tot een lekker potje sturen, maar voor dagelijks gebruik werkt het prettig.

De aandrijflijn van de 308 SW kennen we al uit zijn grote broer: de 508 SW. Bij die auto waren we met name onder de indruk van de souplesse van de aandrijflijn. Dat is in het geval van de 308 niet anders. 225 pk aan gecombineerd vermogen maakt een behoorlijk vlotte auto van de compacte middenklasser: de sprint naar de 100 km/h zit erop in 7,5 seconden en de topsnelheid ligt op 235 km/h. Het verbruik hebben we tijdens de korte introductie niet kunnen testen, wel gaf de auto met volle accu een puur elektrische actieradius van 53 km aan. Dat is voor de meeste woon-werksituaties heel bruikbaar, al moet een langere test uitwijzen hoeveel van die actieradius in de praktijk overblijft.
Waar de 308 SW met name in uitblinkt is de stilte en souplesse aan boord. De overschakeling van elektrisch naar benzine verloopt heel vloeiend en de 1.6 viercilinder doet in stilte zijn werk. Ook rolgeluiden en windgeruis blijven buiten de deur. Gecombineerd met de comfortabele onderstelafstemming en de fijne stoelen maakt dat van de 308 een prettige metgezel voor de lange afstanden.

225 pk
360 Nm
235 km/h
7,5 s
onb (1.2) l/100km
26 g/km
A
22%
€ 28.250
€ 45.430
€ 833 / maand
€ 0 / kwartaal
  • MG 5 115 kW Luxury Long Range

  • Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

  • Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

  • Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

  • Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

  • 2018 - Peugeot 308 SW 1.2 PureTech EAT8 Allure

  • 2017 - Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 S&S GT Line

  • 2016 - Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDi 180

  • 2015 - Peugeot 308 GTi 1.6 e-THP 270

  • 2014 - Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI Blue Lease Executive

  • 2014 - Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2013 - Peugeot 308 1.6 THP 125 Première

  • 2011 - Peugeot 308 1.6 eHDi Active

  • 2010 - Peugeot 308 GTI

  • 2009 - Peugeot 308 CC 1.6 THP Féline