Volop emotie
Na de Ibiza is Seat's Leon het belangrijkste model voor het Spaanse merk. Sinds de introductie van de C-segmenter werden er ruim 65.000 exemplaren van verkocht. En dat terwijl het model het lang zonder de stationwagen als carrosserievariant moest stellen. Pas bij de introductie van het uitgaande model werd de Leon Sportstourer gepresenteerd en met succes.
De stationwagen nam vanaf dat moment het grootste gedeelte van de Leon-verkopen voor zijn rekening. Dat betekende wel dat voor C-segment spelers binnen VAG één duidelijke rolverdeling moest worden opgesteld. De Golf Variant als meest luxueuze, de Octavia Kombi als meest rationele en de Leon Sportstourer als - what's in a name - meest sportieve van het stel. Nu alle VAG-modellen in het C-segment zijn vernieuwd, zijn de rollen nog steeds hetzelfde.
Als sportieve en verleidelijke stationwagen dient de Leon Sportstourer duidelijk een afwijkender publiek aan te spreken dan de andere twee. Of dat in de praktijk ook zo uitpakt, zochten we uit.

MG 5 115 kW Luxury Long Range

Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business

Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business

Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line

Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition

Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport

Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium

Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line

2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR

2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR

2018 - Seat Leon Cupra R

2015 - Seat Leon ST 2.0 TDI X-PERIENCE

2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280

2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business

2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR

2010 - Seat Leon Cupra R

2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I

2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance


