Feedback wordt aangepakt
Op het gebied van actieradius of rijervaring is weinig gesleuteld. Wel zijn de rijhulpsystemen aangepast. Aiways wil graag leren van gebruikers van de auto. Berijders kunnen hun feedback op de auto delen met het merk. Zo was er veel kritiek op de gretige remacties van de auto bij gebruik van de actieve cruise control. De fabrikant heeft dit via de software kunnen aanpassen. Zo blijft de koffie gewoon in je beker zitten als er door de auto wordt geanticipeerd op het verkeer en klap je dus niet ineens in je gordel. Een grote verbetering.
Tijdens de eerdere testperiode met temperaturen rond het vriespunt kwamen we uit op een praktijk actieradius van 220 kilometer. Nu we de auto in de nazomer opnieuw aan de tand voelen merken we dat de hogere temperatuur absoluut een gunstig effect heeft op het rijbereik. Met een actieradius van 350 kilometer was het geen enkel probleem heen en terug van Leeuwarden naar Utrecht te rijden op een enkele acculading. Hou je rechtervoet echter wel in bedwang. Flink doortrappen in de Sportmodus kost je al snel tientallen kilometers.
Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure
Kia Niro EV 64 kWh ExecutiveLine
Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus
MG EHS 1.5 TGDI Luxury
Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine
Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna
Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
Subaru Forester 2.0D Comfort
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle