Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

- 10 januari 2022

Mini-RAV4

Zoals gezegd gaat de Yaris Cross het niet gemakkelijk krijgen, maar dat betekent niet dat de ontwerpers van Toyota een dertien in een dozijn auto hebben neergezet. Zeker in de Adventure trim - direct ook de duurste uitvoering - mag de auto er zijn. Skid plates, kunststof omlijsting van de wielkasten en donkere wielen maken de auto lekker stoer. Het gedrongen uiterlijk met zijn hoge neus, two-tone kleuruitvoering en strakke achterlichten maken er een soort mini-RAV4 van. Standaard is er een dakspoiler geplaatst en de Adventure krijgt daarnaast ook nog dakrailing in aluminium optiek. Waar zijn overgrootvader Urban Cruiser behouden was vormgegeven, mag de Yaris Cross echt stralen op de Nederlandse wegen. Daar helpt de parelmoerlak uiteraard ook aan mee.

Niet alleen qua optiek komt de auto gedrongen over, ook als we naar de afmetingen kijken blijkt de Toyota compacter dan de directe concurrentie. Zo is de wielbasis van de Yaris Cross bijna tien centimeter korter dan die van de Renault Captur en de Peugeot 2008. Wat dat betekent voor de binnenruimte vertellen we zo, maar dat compacte geeft de auto wel sjeu. Het is een beetje macho- en spierballentaal en daarmee heeft de auto dus wel weer raakvlakken met zijn (soort van) voorganger.

116 pk
191 Nm
170 km/h
11,2 s
5,6 (4.5) l/100km
102 g/km
B
22%
€ 24.850
€ 36.950
€ 677 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Mazda MX-30 e-SkyActiv R-EV Makoto

  • Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • Hyundai Kona EV 64 kWh Premium