Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

- 21 april 2022

Revolutionair

Zoals gezegd is de EQS veel meer dan een geƫlektrificeerde S-Klasse en dat merk je ook in het interieur. De opbouw is revolutionair te noemen, door het gigantische Hyperscreen dat in het dashboard is verwerkt. Eigenlijk moeten we hyper screens zeggen, want het betreft eigenlijk drie schermen die onder een glasplaat zijn aangebracht en over de gehele breedte van het dashboard lopen. Achter het stuur beschik je over rij-informatie, die desgewenst ook op het gigantische head-up display in de voorruit wordt geprojecteerd. Het centraal geplaatste multimediascherm springt het meest in het oog en weet op een hoge resolutie een scala aan functies en toepassingen te ontvouwen.

Voordeel is dat een aantal vaste waarden, zoals de temperatuur en de volumeregeling, altijd in beeld zijn. Het scherm werkt met aanraaktechniek en reageert supersnel op de commando's. Als voorpassagier krijg je ook een aanraakscherm voorgeschoteld, waar je ritinformatie en multimedia kunt inzien, maar bijvoorbeeld net zo goed de sfeerverlichting kunt instellen. Als dit scherm niet in gebruik is, wordt er een rustgevende screensaver van pulserende Mercedes-sterren zichtbaar.
Hoewel er volgens het kabinet nog geen volledig elektrisch wagenpark mogelijk is, kun je als minister prinsheerlijk plaatsnemen op de achterbank van de EQS. Toegegeven: zo ruim als in een S-Klasse is het niet, maar je beschikt over een zee aan hoofd- en beenruimte. Voor 5.384 euro kun je het Executive Rear Seat Pakket aanvinken, zodat je de achterzetels uitgebreid elektrisch kunt verstellen. Maar ook zonder dit pakket hebben we geen reden tot klagen vanaf de achterbank, terwijl de elektrische kilometers onder ons wegzoeven. En zelfs dat zoeven hoor je niet, want binnenin de EQS blijft het aangenaam stil. Je kunt in alle rust werken of het Burmester Surround sound systeem uitproberen. Over de speakers kun je ook rijgeluiden laten horen, wat geen overbodige luxe blijkt. Door de stilte aan boord en de ongekende acceleratiekracht van het voertuig verlies je snel alle besef van snelheid en andere natuurwetten. Door het afspelen van deze soundscapes blijf je bij de les en worden passagiers niet wagenziek.

Voordeel van de grote achterklep is de makkelijke toegankelijkheid van de kofferruimte. Deze is namelijk behoorlijk diep, wat de EQS ongemerkt best een praktische auto maakt. Omdat je geen opbergvak in de neus van de auto hebt, ben je genoodzaakt de laadkabel in de kofferruimte op te bergen.

523 pk
855 Nm
210 km/h
4,3 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 91.303
€ 174.321
€ 3.196 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Tesla Model S Plaid

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS