DS 4 E-Tense 225 Rivoli

- 2 juni 2022

Excentriek en luxe

In het binnenste van de DS vindt je ook geen enkele gelijkenis met zijn familieleden van mindere komaf. Het is hoogwaardig leder en fraaie materialen dat de klok slaat. Voor een echte klok moet je overigens voor de grotere DS'en kiezen, want die zal je in de 4 niet aantreffen. Maar de kenmerkende driehoekige vormen en glinsterende materialen maken het interieur van de hatchback ook bijzonder. Het is voor de nuchtere Hollanders misschien wel teveel glitter en glamour, maar het geeft de auto een heel eigen karakter mee. Opvallend is het kleine touchscreen achter het versnellingspookje, waarmee je snelfuncties kunt bedienen. Daarachter vind je een opbergvakje (waar je ook de smartphone draadloos kunt laden), dat met een mooi lederen deksel wordt afgesloten. Het stuur is evengoed bekleed met een laagje leer, iets wat uitzonderlijk is in dit segment.

Achter het stuur heb je digitale tellers, het scherm daarvan is compact en niet zo uitgebreid in te stellen als bij de concurrentie. De informatie is overigens wel duidelijk afleesbaar en laat aan uitgebreidheid niets te wensen over. Datzelfde geldt voor het centraal geplaatste aanraakscherm. Qua kleurstelling en ontwerp van de iconen is de indeling van het multimediascherm niet zo excentriek als de rest van het interieur, maar naast de duidelijke en snelle bediening zorgt dit voor een rustige beleving zonder afleiding.

Zoals gezegd in de inleiding moet DS zorgen voor Franse weelde en comfort en dat lukt heel goed met de optionele lederen comfortstoelen. Het nappaleder in horlogebandstructuur maakt dit interieur extra bijzonder, het vergt overigens wel een extra uitgave van 4.250 euro. Voor dat geld zijn de stoelen wel elektrisch te verstellen en profiteer je van stoelventilatie en verwarming. En als kers op de taart beschik je dan over een uitgebreide massagefunctie in de voorstoelen, die de premium beleving compleet maakt. Het is één van de redenen dat je het liefst voorin de DS 4 zit, al kan de beperkte hoofd- en beenruimte achterin daar ook aan bijdragen. Het is zeker niet slecht ten opzichte van andere premium hatchbacks, maar door het optisch bedrog van het exterieur vergeet je al snel dat de DS 4 toch gewoon een hatchback in C-segment is. Iets dat je ook merkt als je de elektrisch aangedreven achterklep opent, want de kofferruimte is niet ruim bemeten. Zeker omdat je de laadkabel ook mee moet nemen.

225 pk
360 Nm
233 km/h
7,7 s
4,1 (1.3) l/100km
32 g/km
A
22%
€ 37.490
€ 59.828
€ 1.097 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Renault Megane E-Tech EV60 Iconic

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition

  • Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2

  • BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna

  • Seat Leon Cupra R

  • 2016 - DS 4 Crossback 1.2 Puretech 130 S&S Business

  • 2011 - Citroën DS4 1.6 THP 200 Sport Chic