Nissan Juke Hybrid 143 Premiere Edition

- 18 juni 2022

Profijt van de groep

Kijken we naar de verkoopcijfers, dan is de nieuwe Juke iets minder succesvol dan zijn illustere voorganger. Eén van de oorzaken kan zijn dat het aantal motoropties gereduceerd was tot één, zoals we in een eerdere test concludeerden. Met de komst van de hybride aandrijflijn is dat probleem verholpen en Nissan verwacht dan ook veel van deze nieuwe optie. Hoewel, nieuw? In de Juke introduceert deze aandrijflijn, maar we kennen deze al van de Renault Clio of Captur E-Tech en reden ook al met de Renault Arkana die dezelfde krachtbron kent.

Technisch wijzigt de aandrijving niet, maar dat neemt niet weg dat kopers van een Juke daar nu ook van profiteren. Er zijn dan ook genoeg argumenten om voor de Hybrid te gaan. Zo heb je standaard een automaat en 143 pk, terwijl de auto goedkoper uitkomt dan de 117 pk sterke benzineversie van de Juke met automaat. Alleen als je een aanhanger of caravan wilt trekken, is het raadzaam om de hybrideversie te mijden. Je kunt hiermee 750 kg geremd trekken, terwijl de benzineversie het tot 1.350 kg schopt.

Qua rijgedrag is dit ook de Juke die je moet hebben. De auto is een stuk pittiger dan de driecilinder en kan door elektrokracht direct oppakken. Het valt op hoe mooi elektromotor en verbrandingsmotor samenwerken, want de benzinemotor slaat nooit hinderlijk aan. Het proces is heel geraffineerd, terwijl de cross-over er met gemak van doorsprint. Door het gebruik van e-Pedal remt de auto op de motor af, zodat weer energie wordt teruggewonnen. In tegenstelling tot de Leaf brengt dit de Juke niet helemaal tot stilstand.

Met een rijklaargewicht van 1.327 kg is de Juke Hybrid niet veel zwaarder geworden, zodat het leuke rijkarakter blijft. De auto stuurt licht, maar direct in bochten en geeft qua onderstel veel feedback aan zijn bestuurder. De auto is daarin voldoende comfortabel, maar geldt zeker als straffer ten opzichte van een Captur. Tijdens de introductie lezen we een verbruik van 6,1 liter op de 100 kilometer af, maar we twijfelen er niet aan dat dit met wat beleid nog te reduceren is. Zo reden we met de eerder genoemde Arkana zo'n 1 op 18 gemiddeld, terwijl die auto een stukje zwaarder is.
Overigens kun je op een PHEV-versie van de Juke lang wachten, want in tegenstelling tot de Captur staat zo'n versie voor de Nissan niet in de planning.

143 pk
148 Nm
166 km/h
10,1 s
6,1 (5) l/100km
114 g/km
B
22%
€ 33.040
€ 35.890
€ 658 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Jeep Avenger 54 kWh Summit

  • Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Adventure

  • Hyundai Bayon 1.0 T-GDi 48V Premium

  • Opel Mokka-e 50 kWh Ultimate 3-fasen

  • Ford Puma 1.5 EcoBoost ST-X

  • Citroën C3 Aircross 1.2 PureTech 110 Shine

  • Mazda MX-30 E-Skyactiv Luxury

  • 2020 - Nissan Juke DIG-T 117 6MT N-Design

  • 2014 - Nissan Juke DIG-T 115 Tekna

  • 2013 - Nissan Juke Nismo 1.6 DIG-T

  • 2010 - Nissan Juke 1.6 DIG-T Tekna