Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Limited

- 20 december 2022

Wereld van verschil

Waar de subtiele groei van de Aygo X aan de buitenkant al opviel, is het verschil in het interieur duidelijker te merken. Open je de deur van de Aygo X Limited dan word je ten eerste begroet door een frivool aangekleed interieur dat voorzien is van veel oranje accenten. Geheel in lijn met het exterieur.

De stoelen zijn voorzien van geruit stiksel en oranje biezen en rondom de middentunnel en middenconsole vind je nog meer oranje. Neem je plaats achter het stuur dan valt niet te ontkennen dat de Aygo X ruimtelijker aanvoelt. Het feit dat is gekozen voor een opgeruimd interieur zonder al teveel fysieke knoppen draagt hier aan bij. Als inzittenden van de voorste stoelen ervaar je direct dat je ruimer en comfortabeler zit dan in voorgaande generaties. Open je het cabriodak dan voeg je daar nog een extra dimensie aan toe. De Aygo X is weliswaar gegroeid maar de achterbank blijft nog steeds een dingetje. Als de voorste inzittenden niet te lang zijn kan je de kinderen nog wel kwijt op de achterbank, maar een praktische en comfortabele zit zal de achterbank nooit bieden.

Toch scoort de Aygo X op praktisch vlak wel weer punten wanneer je de achterklep opent. Voor de Limited en Envy uitvoeringen is de ruimte in de achterbak namelijk gegroeid naar 189 liter en voor de overige uitvoeringen zelfs 231 liter! Dat maakt de achterbak van de Aygo X de ruimste in zijn segment. Je zult je bagage dus een stuk makkelijker kwijt kunnen in de Aygo X. In het interieur vinden we echter ook een puntje van kritiek in de afwerking. In het gehele interieur vind je nog grote hoeveelheden aan hard plastic. Het had de Aygo X meer eer aangedaan als ook de afwerking was meegenomen in de groei van de auto.

Hier en daar gebruik van een zachtere kunststof of wellicht een stoffen afwerking had de auto naar een nóg hoger niveau getild. In plaats daarvan zie je met name in de deuren nog veel plastic en carrosserie. Ook de luchtroosters en knoppen van de raambediening zijn nog steeds dezelfde als in de eerste generatie Aygo. Enerzijds misschien een leuke knipoog naar het verleden, anderzijds past het niet meer bij de volwassenheid die de Aygo nu bezit.

72 pk
93 Nm
158 km/h
14,9 s
4,6 (5) l/100km
110 g/km
C
22%
€ 17.215
€ 23.850
€ 437 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus

  • Renault Twingo Electric Electric Intens

  • Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

  • Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • 2019 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • 2014 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play

  • 2011 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • 2006 - Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport

  • 2005 - Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport