Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Limited

Joran van den Boom - 20 december 2022

Gas erop!

Maak je de eerste meters met de Aygo X dan merk je meteen waar de auto de sterkste vooruitgang heeft geboekt. Doordat de Aygo X op het onderstel van de Yaris staat, rijdt de auto veel soepeler. Oneffenheden in de weg worden moeiteloos en in alle comfort verwerkt. Je hebt direct het gevoel in meer auto te zitten dan in de voorgaande generaties en dat draagt enorm bij aan het gevoel van veiligheid en comfort in de Aygo X. De pedalen laten zich gemakkelijk bedienen en de soepel schakelende vijfbak laat niets te wensen over. Ook het stuurgedrag is sterk verbeterd. Jij stuurt en de auto volgt scherp jouw instructies op. Zo is er op de bochtige dijkwegen zelfs nog een vleugje sportieve ambitie op te merken en kan de Aygo X het niet laten om een lach op het gezicht van de bestuurder te toveren. Tevens is de draaicirkel heel klein waardoor je optimaal kunt manoeuvreren in drukke of krappe straten.

De combinatie van het ruimere interieur en de verbeterde rijkwaliteit zorgen ervoor dat je goed en vertrouwd achter het stuur van de Toyota zit. De stoelen geven daarbij voldoende ondersteuning en zo is het mogelijk om zonder al teveel moeite langere afstanden te rijden. Sterker nog, de langere afstanden is waar de Toyota Aygo X als een sterke speler door de bocht komt. In onze testperiode hebben we veelal snelweg kilometers gemaakt met een gemiddeld verbruik van 4,6 liter op 100 kilometer. Daarnaast hebben we ook nog de nodige plezierkilometers gemaakt op dijkwegen en provinciale wegen. Al met al hebben we daardoor 607 kilometer op één tank af kunnen leggen met nog 23 kilometer over. En met een brandstoftank van 35 liter hou je vervolgens de brandstofkosten nog redelijk binnen de perken. De motor betreft nog steeds de 1.0 driecilinder uit de voorgaande generatie die met minimale aanpassingen dienst mag blijven doen. Hij levert nog steeds 72pk en 93Nm koppel ondanks dat de Aygo X wel 100kg zwaarder is geworden. Het is niet zo dat de auto niet mee kan komen in het verkeer. Je zult er alleen iets harder voor moeten werken. Zeker onderin wanneer je bijvoorbeeld invoegt op de snelweg ontsnap je niet aan het gevoel dat je toch wat vermogen mist.

72 pk
93 Nm
158 km/h
14,9 s
4,6 (5) l/100km
110 g/km
C
22%
€ 17.215
€ 23.850
€ 437 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Dacia Spring Electric 45 Comfort Plus

  • Renault Twingo Electric Electric Intens

  • Mitsubishi Space Star 1.2 CVT Instyle

  • Volkswagen Up! 1.0 TSI Beats

  • 2019 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • 2014 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play

  • 2011 - Toyota Aygo 1.0 VVT-i Comfort Navigator

  • 2006 - Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport

  • 2005 - Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport