Alfa gaat functioneel
Het duurt even voordat je je weg vindt tussen alle menu's en functionaliteiten, maar dat heeft zo zijn voordelen. Eenmaal gewend kom je er namelijk achter dat je heel veel zelf kunt instellen. De leek vindt het misschien onzin dat je de intensiteit van de lichtsensor of de werking van allerlei rijhulpsystemen kunt bepalen, maar wij worden er wel vrolijk van dat je heel veel zelf in de hand hebt. Bovendien kun je twee telefoons tegelijk verbinden en beschik je over een heel fijn werkende navigatie aan boord. En dan hebben we de goede resolutie van het scherm nog niet eens benoemd.
De Tonale is ook direct één van de meest functionele Alfa's ooit. Natuurlijk is er grote broer Stelvio, maar die heeft niet heel veel meer kofferruimte of plek op de achterbank dan deze auto. Je zit met vier volwassenen namelijk nog prima in de testauto en met 500 liter is de inhoud van de kofferbakruimte ook niet ondermaats. Daarmee is de auto bijvoorbeeld ruimer dan de eerder genoemde XC40.
Er zijn ook wel zaken waardoor de auto minder premium aanvoelt dat directe concurrenten, bijvoorbeeld als je de gebruikte materialen op dashboard en deurpanelen eens goed bekijkt. De knopjes voelen hier en daar een beetje goedkoop aan en het kunststof hard. Maar dat neemt niet weg dat de Alfa door de juiste aanpassingen, zoals een stikseltje hier en daar en wat aluminium optiek heel ver meekomt en een stukje voordeliger is geprijsd.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus