Echte Alfa?
En dan het rijden met de Tonale, misschien wel het belangrijkste onderdeel van deze test. De auto is leverbaar met een drietal motoropties. De 1.5T is leverbaar met 130 pk en de geteste versie met 160 pk. Daarnaast is er nog een 280 pk sterke plug-in hybride leverbaar, tot nu toe de krachtigste Tonale. Op een later moment zal er ook een volledig elektrische versie van de auto komen, maar daar zijn nog geen details van bekend. Los van dat wapenfeit betekent de Tonale veel voor de uit te zetten koers naar een volledig elektrisch Alfa Romeo in de komende jaren.
De auto is puur leverbaar met geëlektrificeerde aandrijflijnen, al is het predicaat Hybrid op onze testauto een beetje overdreven. De mild hybride aandrijflijn zorgt inderdaad kortstondig voor stroom richting de aandrijving, maar je kunt geen louter elektrische kilometers afleggen. Je hebt wel profijt van de elektrokracht bij wegrijden of op tussensprintjes, omdat er geen vertraging in de aandrijving is door deze ondersteuning. Het samenspel tussen benzinemotor en de stroomtoevoer is ook prima, we merken niet veel haperingen of andere onderbrekingen op.
Daardoor vinden we de auto geraffineerder dan bijvoorbeeld de Jeep Compass 4xe, die in de basis dezelfde aandrijflijn heeft als de Tonale PHEV. Ga wel voor de 160 pk versie, want die versie is net krachtig genoeg. De automaat met dubbele koppeling zou wat resoluter mogen zijn in schakelen, waardoor er minder vertraging optreedt en je meer beleving hebt bij hoe de transmissie reageert. Gelukkig zijn er twee mooie aluminium schakelflippers achter het stuur geplaatst, waarmee je heel goed je eigen gang kunt gaan. Alleen bij kickdown van het gaspedaal zal de automaat zelf nog terugschakelen, maar verder geeft de auto je volledige regie.
Ga waar mogelijk voor de geteste Veloce uitvoering, want de instelbare demping geeft net wat meer rijcomfort dan de gewone ophanging. In de Dynamic-stand zal de demping juist weer wat straffer aanvoelen, wat in combinatie met de grote wielen zorgt voor hier en daar wat gehobbel. Wij kunnen dat wel waarderen, want je krijgt goed door wat er onder de auto gebeurt. Maar als je dat net iets te sportief is, kun je ook in de Dynamic-stand de dempers op comfortabel zetten. Ander voordeel van de Veloce uitvoering zijn de mooie en functionele Brembo remklauwen. De auto remt er uitstekend mee en door de rode kleur staat het ook nog eens goed.
Het geeft extra sjeu aan de sportieve rijbeleving, die ook door de directe besturing en fijne wegligging wordt gecreëerd. Hoewel de Tonale een flinke gezinsauto is met milde hybride-aandrijving, weet Alfa Romeo het gewicht binnen de perken te houden. Met 1.500 kg is het geen lichtgewicht, maar wel veel lichter dan andere (plug-in) hybrides in hetzelfde segment. En daar heb je profijt van bij de rijbeleving, want de auto doet lichtvoetig aan en is goed te plaatsen in bochten. Die sportieve toevoeging is precies waarom mensen voor een Alfa zullen gaan en het is goed om op te merken dat de auto daarin niet teleurstelt. Daarmee is de auto een heel belangrijke toevoeging aan het gamma en een potentieel succes voor het merk.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus