Tesla Model S Plaid

- 4 maart 2023

Hightech met strafbank

Daar is namelijk ook genoeg over te zeggen, want het interieur is een stuk grondiger aangepakt dan de buitenkant. Blikvanger is natuurlijk het Yoke-stuur, dat doet denken aan het stuurtje van een gameconsole of de stuurknuppel uit een vliegtuig. Het zorgt voor een hele nieuwe dimensie tijdens het rijden, maar daar komen we zo op. In plaats van stengels voor richtingaanwijzers en ruitenwisser plaatst Tesla hiervoor knoppen op het stuur. Het zorgt voor minder materiaalgebruik en een opgeruimde cockpit. Qua hoek is het stuur in ieder geval goed te verstellen en het zorgt ook voor een heel goed zicht op de digitale cockpit. Anders dan in bijvoorbeeld de Y heeft de Model S namelijk nog steeds een scherm achter het stuur, waar je informatie vindt over het rijbereik en snelheid.

Er is uiteraard ook een groot centraal scherm, dat anders dan in het uitlopende model nu horizontaal geplaatst is. Het scherm is erg groot en kent het directe en snelle bedieningsgemak van voorheen. De resoltuie en afleesbaarheid is enorm verbeterd. Je kunt het scherm elektrisch naar je toedraaien, of juist naar de bijrijder richten. Wanneer je voor het eerst instapt, zal je een weg moeten vinden tussen alle instelmogelijkheden, die soms ook rare namen hebben. Joe-mode zorgt bijvoorbeeld voor een zachter geluidsniveau van knipperlichten en andere meldingen; je moet er maar opkomen. Zo zijn er talloze zaken wel en niet in te stellen en je komt er al snel achter dat dit best logisch gegroepeerd is. Het scherm voorziet in uitgebreide multimedia, zoals een inlogmogelijkheid op Spotify en Netflix en navigatie met de mogelijkheid om snellaadbeurten automatisch in te plannen op een lange rit. Het systeem blinkt uit in mogelijkheden en snelheid, wat maakt dat de auto weer in de pas loopt op het gebied van multimedia. Tenzij je Apple Carplay wilt, want dat biedt Tesla niet.

Het interieur is opgewaardeerd met mooiere materialen, een betere geluidsisolatie en draadloze opladers voorin en achterin. Bovendien kunnen de achterpassagiers gebruikmaken van een multimediascherm, waarop ook Netflix en Youtube is af te spelen. De stoelen zijn tijdens de modelwijziging niet vergeten, want ook die zijn verbeterd. Ze geven meer steun en voelen veel minder synthetisch aan dan voorheen.

Op de achterbank zijn een soort kuipjes gerealiseerd, waar passagiers goed op hun plek worden gehouden tijdens de zoveelste Plaid-acceleratie. De middenplek is echt een strafbankje, waar je het niet lang volhoudt. Juist door die kuipvorming voor de buitenste zitplaatsen en de toegevoegde armsteun is de rugsteun bol, zodat je heel gek zit. Alleen voor de korte ritjes kun je de auto dus als een vijfzitter zien. Wat gebleven is, is de zee aan ruimte. Je hebt natuurlijk de bekende frunk aan de voorzijde, maar alleen al in de kofferbak kun je ontzettend veel kwijt. De bekleding is hier ook mooier dan voorheen en een dikke opklapbare hoedenplank zorgt ervoor dat je geen geschuif van lading hoort in de cabine.

1020 pk
1227 Nm
282 km/h
2,1 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 13.990
€ 148.093
€ 2.715 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz EQS 580 4Matic AMG Line

  • Mercedes-Benz S-klasse 450 4Matic Lang

  • Porsche Taycan 4 S Performance Battery Plus

  • BMW 6 Serie GT 630d High Executive

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • 2018 - Tesla Model S 100D All-Wheel Drive

  • 2016 - Tesla Model S P90D Ludicrous

  • 2014 - Tesla Model S P85 Performance Plus