Ruim en sportief
Binnenin de Austral zien we qua indeling gelijkenissen met de Megane E-Tech. Het grote verticale scherm is vergelijkbaar, evenals de indeling van de knoppen en digitale tellers. De versnellingshendel vinden we aan het stuur, zodat er veel bruikbare ruimte in de middenconsole ontstaat. Wat we minder handig vinden, is dat Renault onder de versnellingshendel de stengel voor de ruitenwissers én een aparte bediening voor de audio heeft opgenomen. Zo wordt het wel heel druk aan de rechterzijde van het stuur en grijp je ook wel eens mis.
Het multimediasysteem heeft een goede afleesbaarheid en reageert snel op aanraakcommando's. Draadloze Carplay of Android Auto behoort tot de mogelijkheden, terwijl je via de grote menuknoppen eenvoudig de instellingen wijzigt.
Bij het opstarten van het systeem zien we het logo van Esprit Alpine verschijnen, net als bij de instaplijsten en in de hoofdsteunen. Er kan geen twijfel over zijn dat we in een sportief uitgeruste Renault stappen. Het stuur en dashboard zijn voorzien van een dikke laag alcantara met blauwe stiksels, die je ook in de zetels ziet terugkomen.
Grote aluminium sierlijsten in de deurpanelen versterken de sportieve uitstraling. Een stevige handgreep in de middenconsole dient tevens als armsteun. Ook aan de functionaliteit is gedacht, want met diezelfde greep kun je het plateau verschuiven, waardoor een aantal grote opbergvakken toegankelijk worden, of juist een setje bekerhouders tot je beschikking staat.
De stoelen zien er niet alleen comfortabel uit, ze zijn het ook. De stof is zacht en ademend, terwijl de wangen ver genoeg uitsteken om je goed vast te pakken. De zitting is niet te verlengen, waardoor de ondersteuning van de bovenbenen voor langere inzittenden niet optimaal is. Optioneel kun je een winterpakket aankruisen, dat voorziet in stoelverwarming en elektrische verstelbaarheid. De testauto had dit niet, maar gek genoeg zit stuurwielverwarming in een ander pakket dat wel aanwezig is. Het is voor het eerst dat we deze functionaliteit los van de stoelverwarming zien, maar we hebben tijdens de koude testperiode ervan geprofiteerd. Het glazen dak werd door de importeur wel aangevinkt, wat een ruimtelijk effect op het interieur heeft. Helaas behoort openen of kantelen niet meer tot de mogelijkheid, net zoals we die optie bij veel concurrenten zien verdwijnen.
Het dak kost ook wat hoofdruimte, al heb je daar zowel voor- als achterin geen last van. De Austral is behoorlijk ruim en biedt ook langere achterbankzitters een prima plek. Hoewel we de hybrideversie rijden, die dus een batterij en elektromotor moet herbergen, lever je geen bagageruimte in ten opzichte van de benzineversie. Met 487 liter inhoud kun je prima uit de voeten en blijft de Austral zijn concerngenoot Qashqai nipt voor.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline