Gemengde gevoelens
Renault houdt het overzichtelijk met het motorengamma en de uitrustingen van de Austral. Diesels zijn verbannen en wat overblijft zijn geëlektrificeerde benzineversies in drie uitvoeringen Equilibre, Techno en Iconic. Die laatste twee zijn met het Esprit Alpine sausje te overgieten.
De 130 pk sterke milde hybrideversie bijt het spits af als instapversie en is in twee uitvoeringen te leveren. Deze motorversie is alleen in combinatie met een handbak beschikbaar, wat maakt dat je voor een automaat altijd bij de e-Tech moet zijn. Die motorisering kost zomaar 6.000 euro meer, maar dan heb je gelijk de rijker uitgeruste Techno. Zaken als navigatie, adaptieve ledverlichting en privacyglas zijn standaard. De geteste Techno Esprit Alpine voegt de sportieve elementen aan de binnen- en buitenkant toe, terwijl opties als het veiligheidspakket, 4-control en het glazen dak de aanschafprijs van onze Austral opdrijft tot een ruime 50.000 euro.
Als het gaat om karakter - waarover we spraken in de inleiding - kunnen we duidelijk zijn. De Renault oogt origineel en weet met toevoegingen als de achterasbesturing iets afwijkend te bieden op de markt.
De hybrideaandrijving geldt ook als een eigen karaktertrek, maar dat pakt lang niet zo goed uit als je op basis van de cijfers zou verwachten. De e-Tech is relatief zuinig en comfortabel, maar weet in prestaties niet helemaal aan te sluiten bij het sportieve jasje dat werd aangetrokken.
- Eigen uitstraling
- Hybride met 1.500 kg trekvermogen
- Gerieflijk stil aan boord
- Aandrijving mist souplesse
- Erg veel bediening op en aan het stuur
- Milde hybride niet i.c.m. automaat
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline