Fiat e-Scudo 75 kWh 136 L2H1

- 23 april 2023

Flink te beladen

Binnenin de Fiat zal ook niemand in zijn ogen wrijven van verbazing. Dit is precies hetzelfde interieur als de rest van de busjesfamilie heeft, waarbij alleen het aantal of type opties per model kunnen verschillen. Zo heeft de Fiat prominent naast het stuur de grip control button, waarmee de tractiecontrole gemakkelijk kan worden aangepast aan de omstandigheden. Zaken als een startknop of head-up display ontbreken dan weer, of zijn optioneel.

De indeling is compleet vergelijkbaar met bijvoorbeeld de e-Expert die we eerder reden. Ergernissen die we hadden bij het testen van die auto, komen eigenlijk gelijk bovendrijven als we met de Fiat op pad gaan. Hoewel er namelijk legio opbergmogelijkheden zijn te vinden, zijn er maar weinig die echt praktisch zijn. Zo is er één vak bovenop het dashboard, dat zo diep is dat je er bijna niet meer bij komt. Het vakje onder de aircobediening is juist zo ondiep dat bijna alles eruit valt en datzelfde geldt voor het open vakje onder het dashboardkastje. Gelukkig zijn er ook vakken wél praktisch: de auto heeft grote portiervakken, twee diepe dashboardkastjes en twee bekerhouders. Wanneer je de middelste zitting omklapt (wel even wachten tot de passagier is opgestapt), komt er een groot opbergvak onder tevoorschijn. De buitenste bijrijdersplek kan ook worden opgeklapt en dan is er een luik zichtbaar naar de laadruimte. Als je dit opent, ontstaat er een doorschuifplek voor lange lading als buizen en latten. Handig, want daarmee voorkom je misschien wel dat je een imperiaal op de auto moet schroeven. Dat scheelt geld en zeker ook rijbereik.

In de testauto die als L2 is uitgevoerd heeft de laadruimte 5,3 m3 inhoud. Er passen twee europallets in achter elkaar en je mag beladen met 1.000 kg. Dat is dus fors meer dan wat de ID.Buzz aankan en bijna vergelijkbaar met de dieselversie. Je kunt de versie met kleine batterij zelfs met 1.200kg nuttig laadvermogen krijgen. Een aanhanger tot 1.000 kg mag ook getrokken worden door de e-Scudo. Flink beladen heeft uiteraard zijn uitwerking op het rijbereik, maar daar komen we zo op.

136 pk
260 Nm
130 km/h
12,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 38.700
€ 43.700
€ 801 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford e-Transit Custom en Transit Custom PHEV

  • Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue 170 Automaat L2H1 Limited

  • Renault Master Blue dCi 150 Advance DC L3H2

  • Renault Kangoo L2 e-Tech electric Advance

  • Renault Trafic e-Tech electric 52 kWh L2H1