Fiat e-Scudo 75 kWh 136 L2H1

- 23 april 2023

Multimedia als bottleneck

De multimedia doet dat een stuk minder, want hoewel het mooi stil aan boord blijft is de ingebouwde carkit (of via Apple Carplay) van een erbarmelijke kwaliteit. En dat terwijl de gemiddelde bestuurder normaliter heel wat af te bellen heeft. Ook de functionaliteiten voor het zoeken naar laadpalen of andere oplaadmogelijkheden ontbreken en het scherm en knoppen zijn aan de kleine kant. Je merkt dat de jaren gaan tellen, zet het enorme scherm van de Transit Custom hier maar eens naast. Bijkomend nadeel is dat je via de multimedia geen vertrektijd voor de auto in kunt stellen, zodat de auto bijvoorbeeld voorverwarmt aan de laadpaal. Je kunt alleen via de app de verwarming activeren, maar dan moet je dus wel je telefoon gekoppeld hebben aan de auto.

Als het gaat om de elektrische rijbeleving en het praktische gebruiksgemak van de Fiat kunnen we alleen maar waardering uitspreken. De bus doet prima wat je mag verwachten, al moet je er misschien meer moeite voor doen dan bij een elektrische personenwagen. Dat is nu eenmaal inherent aan de baksteenvorm van een busje, waar het stroomverbruik onevenredig hard bij oploopt. Op het gebied van multimedia mist de auto inmiddels wel aansluiting bij de nieuwste concurrenten, terwijl dit een steeds grotere rol in het leven van zijn gebruikers speelt. Zijn hoge laadvermogen en rechthoekige laadruimte maken deze pakezel toch een elektrische besteller die we zouden aanraden.

  • Bijna evenzwaar te beladen als dieselversie
  • Prima rijbereik met wat moeite
  • Stille en comfortabele cabine
  • Verouderde multimedia
  • Anoniem elektrisch
136 pk
260 Nm
130 km/h
12,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 38.700
€ 43.700
€ 801 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford e-Transit Custom en Transit Custom PHEV

  • Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue 170 Automaat L2H1 Limited

  • Renault Master Blue dCi 150 Advance DC L3H2

  • Renault Kangoo L2 e-Tech electric Advance

  • Renault Trafic e-Tech electric 52 kWh L2H1