Volkswagen ID.Buzz 77 KwH 204 pk L1H1

- 13 augustus 2023

Wennen aan regelaars

Binnenin de ID.Buzz Cargo vallen allereerst de grote verschillen met de personenversie op. Waar die laatste beschikt over een heel kleurenpalet waarin je het interieur kunt uitvoeren, is de besteluitvoering alleen in stemmig zwart te krijgen. De materialen zijn ook robuuster, wat logisch is voor een werkpaard als de Cargo. Qua indeling zien we verder geen grote verschillen, maar juist gelijkenis met bijvoorbeeld de ID.3. We zien hetzelfde stuur, digitale cockpit en centrale multimediascherm als in die personenauto. Ook de bediening van klimaat en volume is op dezelfde manier vormgegeven.

Het stuur is uitgebreid te verstellen en het zicht op de digitale cockpit is mede door het compacte formaat goed. Veel informatie wordt er op het scherm niet gegeven, het draait voornamelijk snelheid, rijbereik en route-info. Info over bijvoorbeeld het verbruik vind je in het centraal geplaatste multimediasysteem. Daar kun je ook instellingen voor bijvoorbeeld het opladen aanpassen. Waar we bij andere Volkswagens met dit multimediasysteem nog regelmatig haperende schermen en andere vastlopers constateerden, blijven die problemen uit in de ID.Buzz. De nodige software-aanpassingen die Volkswagen inmiddels heeft doorgevoerd, hebben dus effect. Het systeem reageert snel en ook het draadloze Apple Carplay dat eerder nog voor problemen zorgde, werkt nu foutloos.

Neemt niet weg dat sommige functionaliteiten nog steeds onnodig zijn weggestopt in de menustructuren. Instellingen van verlichting of media zijn bijvoorbeeld omslachtig aan te passen. Voor de verwarming en rijhulpsystemen zijn wel knoppen geplaatst onder het scherm, zodat je snel in het gewenste menu terecht komt. De stuurbediening en de regelaars voor de verwarming en volume maken gebruik van haptische feedback, maar de werking hiervan went nog steeds niet. Zeker in het donker, want de bediening voor de airco en geluid is onverlicht en daardoor schuif je weleens het volume naar boven, terwijl je eigenlijk de temperatuur wilt verhogen.

204 pk
310 Nm
145 km/h
7,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 46.200
€ 57.080
€ 1.046 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Ford e-Transit Custom en Transit Custom PHEV

  • Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue 170 Automaat L2H1 Limited

  • Mercedes-Benz eSprinter 81 kWh L2H2 Select

  • Fiat e-Scudo 75 kWh 136 L2H1