Overtuigende souplesse
Dat de ID.Buzz in de basis een personenauto is, heeft dus zijn uitwerking op de technische specificaties. Maar het heeft ook heel veel positieve effecten op het rijden met de Volkswagen. Want deze elektrische besteller komt liefst 423 km ver op een batterijlading en met een snellaadkracht van 170 kW is de auto in een halfuurtje weer op 80 procent bij een snellader. Het zijn waardes waar tot nu toe geen enkele andere elektrische bestelwagen aan kan tippen. Ook qua rijgedrag blijkt de ID.Buzz hoge ogen te gooien.
Door de achterwielaandrijving kan de auto het vermogen en fikse koppel heel goed kwijt en beschikt de auto bovendien over een kleine draaicirkel. De auto rijdt daardoor heel soepel en is bijzonder eenvoudig door stadsverkeer te manoeuvreren. De acceleratie is moeiteloos en een flinke belading sleept de auto eenvoudig mee. Hoewel de auto ruim 2.200 kg leeggewicht heeft, voelt de auto zelden zwaar aan. in scherpe bochten blijft de auto mooi recht en blijft zelfs de minste onrust achterwege. Waar auto's die in de basis als bestelauto zijn ontworpen bij een volledig lege laadruimte stoterig worden, blijft de ID.Buzz koersvast en comfortabel. Met belading hangt de auto weliswaar iets meer door, maar is van deining of zeilen zeker geen sprake. Qua rijeigenschappen steekt de ID.Buzz Cargo andere elektrische bestelwagens succesvol naar de kroon. En in de praktijk kom je ook nog eens lekker ver met deze Volkswagen, maar dan moet je wel met beleid rijden. Zelfs met een flinke belading van enkele honderden kilo's komt de auto veel verder bij 90 km/h, dan wanneer je 130 gaat rijden met een lege ID.Buzz. Met een mix van snelwegen en stadsverkeer komen we ruim 350 km ver met een beladen testauto. Bovendien bewijst de kracht van de DC-lader zijn voordeel bij de snellader, want binnen mum van tijd zijn er weer honderden kilometers aan actieradius bijgeladen.