Beter dan de theorie
Lexus levert de RZ altijd met vierwielaandrijving en daarvoor zijn twee elektromotoren nodig. Bijkomend voordeel is dat een niet mals systeemvermogen van 313 pk de standaard is. In 5,6 seconden sprint de auto naar de 100 km/h, om het bij de 160 voor gezien te houden. Een aanhanger trekken is er overigens niet bij voor de Japanner, want met een geremde aanhangermassa van 750 kg is het behelpen.
We moeten bekennen dat we enigszins sceptisch naar de specificaties van de Lexus keken: het vermogen is tiptop in orde, maar een fabrieksopgave rijbereik van 400 km met een batterij van 75 kWh (bruto) is niet echt baanbrekend. En snelladen met 150 kW is evenmin grensverleggend. Toch blijkt dat de auto in de praktijk prima prestaties neerzet, al was het bij het instappen even schrikken toen we nog geen 300 kilometer als verwacht rijbereik zagen met een volle batterij. De auto blijkt een wat pessimistische blik op het leven te hebben, of is op zijn minst heel voorzichtig in verwachtingen scheppen. Want we haalden met gemak meer dan 300 kilometer op een batterijlading en hadden vervolgens bij een snellader zo'n 30 minuten nodig om weer tot 80 procent te laden. Met een software-update moet de RZ wat minder voorzichtig zijn actieradius inschatten en dan zou het ons niets verbazen als je meer dan 350 kilometer ziet staan als prognose.
Desalniettemin zijn er vandaag de dag legio concurrenten die voor hetzelfde bedrag een stuk verder komen met een volle batterij en aan een snellader weer eerder volgeladen zijn.
De auto rijdt verder echt als een Lexus, wat ook inhoudt dat je geen meeslepende rijbeleving hoeft te verwachten. Een tikje afstandelijk in de besturing en vergaande wegfiltering van wat er onder de auto gebeurt, leidt echter wel tot een heel gerieflijke ervaring. Het gewicht van meer dan 2.000 kg blijft uiteraard niet onopgemerkt, al moet je het behoorlijk bont maken voordat de auto begint te zwalken.
DS 7 e-Tense 4X4 300 Antoine de Saint-Exupéry Collection
Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve
Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura
Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate
Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition
Tesla Model Y Long Range
Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus
Ford Edge 2.0 EcoBlue ST-Line
BMW X3 xDrive 20d Luxury Line