Kantelen maar
Het binnenste van de Dolphin is een stuk minder smaakgevoelig dan de Atto 3. Je hebt geen keuze in bekledingssoorten of kleuren en het interieur ziet er vanaf de basisversie hetzelfde uit. Dat betekent overigens dat je voor 29.990 euro al elektrisch verstelbare stoelen en kunstlederen bekleding hebt. Het stemmig zwart en grijs moet je ook in de duurste uitvoering op de koop toenemen, wat maakt dat het geheel niet al te vrolijk aandoet. De lichte stiksels in de bekleding zijn eigenlijk de enige vrolijke noot in het interieur, al heeft BYD wel zijn best gedaan door in speelse vormen de ventilatieroosters en bedieningselementen te plaatsen. De bediening is overigens in orde, mede doordat veel functionaliteiten via het grote touchscreen of de stuurwielbediening zijn op te roepen.
Blikvanger is dan ook het grote aanraakscherm, dat net als in andere recente BYD's een kwartslag te draaien is. Een leuke gimmick, al is onze ervaring dat functies zoals Apple Carplay het beste werken in de horizontale stand. Het scherm heeft overigens in iedere uitvoering dezelfde afmetingen en is echt een stuk groter dan bij directe concurrenten. Het reageert bovendien bijzonder snel op aanraakcommando's en het heeft een mooie resolutie. Dat laatste kunnen we niet zeggen van het LCD-schermpje achter het stuur, dat behoorlijk druk aandoet en teveel info geeft om een rustig beeld te bieden. Nog even over de functionaliteiten van het multimediasysteem: je hebt Apple Carplay, maar standaard beschikt de auto ook over een voor geïnstalleerde navigatie-app. Die blinkt echter niet uit in gebruiksvriendelijkheid en moet bovendien na elke stop opnieuw ingesteld worden, omdat de route bij het uitschakelen van het contact wordt gewist. Het tussendoor plannen van laadstops op lange routes blijkt ook veel fijner te werken via bijvoorbeeld Google Maps dan BYD's eigen navigatie.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One