Wachten op instappers
BYD weet met de Dolphin vanaf 29.990 euro een heel complete en ruime elektrische auto aan te bieden. We zouden zonder meer voor de basisversie gaan, al vinden we oplaadsnelheid en techniek wel erg teruggeschroefd ten opzichte van de duurdere versies. Vooral het 1-fase opladen en 60 kW snelladen staat ons tegen, want het rijbereik van 340 km voor de Active vinden we acceptabel, zeker gelet op de praktijkresultaten van de testauto.
Overigens is het nog even de vraag wanneer de goedkoopste versies van de Dolphin leverbaar worden, want voorlopig kun je alleen de grotere batterij en duurdere uitvoeringen selecteren. Vanaf net geen 36 mille gaat de teller dan lopen en dat vinden we gelet op de bevindingen aan de hoge kant. Met zo'n aanschafprijs bevindt de Dolphin zich in het vaarwater van populaire cross-overs en ook de Atto 3 uit eigen stal komt dan in zicht. Er zitten nog teveel rauwe of ondoordachte kanten aan de Dolphin om zich met die auto's te meten, maar wie weet kan BYD met wat prijsaanpassingen de auto nog iets aantrekkelijker neerzetten.
- Ruim en volwassen
- Rijke standaarduitrusting
- Ook in de praktijk prima rijbereik
- Mist verfijning in rijhulpsystemen
- Aircosysteem werkt niet altijd naar behoren
- Geen regensensor
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One