Fiat Pandina

- 3 maart 2024

EU-wetgeving in de weg

Het merk zat in een lastige spagaat. De Panda is een ongekend belangrijke auto voor het merk, met een vaste schare fans. De guitige stadsauto is al jarenlang de bestverkochte auto van Italië en er zijn maar weinig auto's die zo'n stabiele verkoopcurve als de Panda hebben. Sinds 2012 verkoopt Fiat elk jaar ongeveer evenveel Panda's, terwijl andere modellen veel wispelturiger in populariteit zijn. Uiteraard is zijn betaalbaarheid één van de redenen waarom het met de Panda zo goed gaat. Er zijn nog maar een paar auto's in het kleinste segment, aangezien veel fabrikanten het niet meer vinden lonen om alle strenge veiligheids- en uitstootnormen in een auto met zeer weinig marge te verwerken. Op een grote SUV wordt nu eenmaal veel meer verdiend, maar zo'n auto is niet voor iedereen weggelegd.

De Panda is een echte auto van het volk, maar als die auto een stuk groter en duurder wordt, brokkelt dat wel een beetje af. Maar de huidige Panda in ongewijzigde vorm laten bestaan, lukt ook niet. De strenge GSR II wetgeving uit Europa vereist dat vanaf juli dit jaar een hele batterij veiligheidssystemen standaard in iedere nieuwe auto zit. Dat vergt heel veel aanpassingen, die zeker voor een auto als de Panda die vanaf 2012 al meedraait grote impact hebben.

0 pk
0 Nm
0 km/h
0,0 s
onb (0) l/100km
0 g/km
X
100%
€ 0
€ 0
€ 0 / maand
€ 0 / kwartaal