Mercedes-Benz eSprinter 81 kWh L2H2 Select

- 16 april 2024

Premium bus

Hoe zorg je voor een premium gevoel bij een bus die vooral bedoeld is als werkpaard? Dat er een ster in de grille prijkt bij de Sprinter helpt al enorm, want Mercedes-Benz is één van de waardevolste automerken ter wereld. Maar ook als je de merkemblemen wegdenkt, staat er een heel stoer vormgegeven bedrijfswagen. De ontwerpafdeling heeft er, ondanks alle beperkingen die bij deze carrosserievorm horen, echt iets van gemaakt. Een tijdloos ontwerp is het bovendien, want we vergeten bijna dat de Sprinter in huidige vorm alweer zes jaar rondrijdt.

Hoewel er onderhuids grote wijzigingen zijn aangebracht, is dat aan de buitenzijde niet echt te zien. Het vernieuwde broertje Vito rijden we tijdens hetzelfde persevenement en daar zijn de veranderingen beter te ontdekken. We kunnen dan ook niet echt spreken van een facelift, maar meer van een modeljaarwijziging waar de nadruk op technisch vlak ligt. Maar laten we niet vergeten dat de Sprinter tijdens zijn introductie al zeer vernieuwend was als het ging om comfort en veiligheid. Zaken als led-verlichting en camerasystemen zijn daarom gewoon aanwezig op de grootste Mercedes-bus. De volledig elektrische versie onderscheidt zich slechts minimaal van zijn dieselbroers. Waar de personenauto's van het merk echt een eigen submerk EQ krijgen, staat er bij de eSprinter hier en daar Electric geschreven.

De laadopening zit in de neus, zodat je altijd vooruit in moet parkeren bij een laadplek. Gelukkig is er standaard een remhulp die let op kruisend verkeer aanwezig, want het uitparkeren na het opladen is daarmee wel onhandig.

204 pk
0 Nm
100 km/h
16,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 66.901
€ 71.117
€ 1.304 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Volkswagen ID.Buzz 77 KwH 204 pk L1H1

  • Ford e-Transit 68 kWh L3H2 Trend

  • 2018 - Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L2H2 9G-TRONIC