Mercedes-Benz eSprinter 81 kWh L2H2 Select

- 16 april 2024

Eindelijk trekvermogen

Die vrijstelling wordt de Nederlandse ondernemer door de neus geboord, zoals het er nu naar uitziet. En daarmee is de versie met het grootste rijbereik, namelijk de 113 kWh met tot 478km rijbereik, bij voorbaat oninteressant voor veel bedrijven. Je hebt in die versie altijd een vrachtwagenrijbewijs nodig als je nog laadvermogen over wilt houden. De versie die wij rijden, die met 81 kWh en 329 km rijbereik, is wat ons betreft de gulden middenweg. Je kunt tot 731 kg inladen, wat voor zo'n grote bus niet veel maar wel acceptabel is. Bovendien mag je nog 2.000 kg trekken en dat is ook veel meer dan de elektrische Sprinter voor de modelwijziging kon. We rijden de 204 pk sterke versie, die maar iets minder ver komt dan de 136 pk sterke variant. De snelheid is begrensd op 100 km/h, wat maakt dat je in ieder geval vrachtwagens nog redelijk snel kunt inhalen en het verbruik binnen de perken blijft. De auto is met 500 kg beladen en dan is de eSprinter zeker geen strepentrekker. Maar door de vloeiende aandrijving en het vermogen op de achterwielen voelt het geheel toch solide en goed te plaatsen aan. De weergave van het rijbereik is prettig accuraat, wat we al eerder bij de elektrische bedrijfswagens merkten. We kunnen met belading zo'n 280 km ver komen en dat is heel aardig. Met het snellaadvermogen van 115 kW heb je het batterijpakket ook binnen drie kwartier weer vol, dus met een beetje handig plannen van de lunchpauze kun je zo ruim 500 kilometer ver komen met één nagenoeg onmerkbare laadstop. Vol gas op de linkerbaan is er echter niet bij, daar zorgen de begrenzer en het bijbehorende hoge verbruik wel voor.

De verbeterde veiligheidssystemen bewijzen zich ook: waar we voorheen streng werden afgestraft met een remactie als we buiten de lijnen kleurden, is de rijbaanhulp in de vernieuwde Sprinter veel prettiger. Bovendien zijn bijna alle systemen standaard aanwezig, alleen voor adaptieve cruise control betaal je extra.

204 pk
0 Nm
100 km/h
16,0 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 66.901
€ 71.117
€ 1.304 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Volkswagen ID.Buzz 77 KwH 204 pk L1H1

  • Ford e-Transit 68 kWh L3H2 Trend

  • 2018 - Mercedes-Benz Sprinter 314 CDI L2H2 9G-TRONIC