Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive

- 27 april 2024

Niet veel verder

Waar Tesla groots inzette op optische wijzigingen van in- en exterieur, liet het de techniek van de Model 3 grotendeels ongemoeid. De auto is wel iets efficiƫnter geworden, wat mede mogelijk wordt gemaakt door nieuwe banden met een lagere rolweerstand. Effect daarvan is wel dat de topsnelheid van de RWD en Long Range is beperkt tot 201 km/h, waar dat voorheen nog ruim boven de 220 km/h was. Niet dat je zulke snelheden nou graag rijdt met een EV, want op die manier vliegt de stroom er doorheen.

Weet je jezelf te beheersen, dan blijkt maar weer eens hoe ongeƫvenaard de aandrijflijn van de Model 3 is. Afstanden van boven de 450 kilometer zijn goed haalbaar en dan rijden we gewoon 130 kilometer per uur en zetten we de airco aan. Nu is dat niet heel anders dan voorheen, want ten opzichte van de vorige Long Range merken we niet een heel groot voordeel in rijbereik of stroomverbruik. Ook de laadsnelheid is onaangepast, al heb je met ruim 200 kW laadkracht natuurlijk geen reden tot klagen. In een paar minuten heb je alweer meer dan 100 kilometer bijgeladen, zodat een tussenstop zo voorbij is.
Tesla heeft de upgrade aangegrepen om ook het onderstel te verbeteren. Veelgehoorde klacht van Model 3-rijders is toch wel het stoterige karakter van de auto. Dat bleek bij de Model Y al flink aangepakt en nu profiteert de Model 3 van deze verbeteringen. De auto is veel comfortabeler dan voorheen, al moet daar wel wat scherpte voor ingeleverd worden. Toch is de besturing nog steeds behoorlijk direct en vinden we 'm ook beduidend beter rijden dan de Model Y met een hoger zwaartepunt. Van overhellen is geen sprake en bochten lust de auto rauw, al voel je soms wat later in de bocht pas precies hoe goed de auto te plaatsen is. Rond de middenstand blijft het sturen wat ongevoelig.

392 pk
493 Nm
201 km/h
4,4 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
22%
€ 40.990
€ 52.690
€ 966 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale

  • Infiniti Q50 2.0T Performance

  • Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde

  • Lexus IS300h F Sport Line

  • 2021 - Tesla Model 3 Long Range

  • 2019 - Tesla Model 3 Performance AWD