Geen ontkomen aan
Hoewel de technische aanpassingen nu niet direct leiden tot een significant groter rijbereik of snellere laadtijd, merken we het effect van de verbeteringen ontzettend goed. Een geslaagde facelift maakt de auto niet alleen veel mooier (subjectief bezien), maar vooral ook veel hoogwaardiger in het interieur. De stappen die daar zijn gezet op bouwkwaliteit en comfort maken dat de auto in één keer van onderaan in het segment gebombardeerd wordt tot één van de besten. En dat terwijl Tesla prijsverlaging op prijsverlaging aankondigt. De nieuwe Model 3 rijd je vanaf 40.990 euro fiscale waarde. Hierdoor heb je zelfs met wat opties bij een RWD recht op de SEPP aanschafsubsidie. De geteste Long Range biedt dat niet, maar wel een stuk meer vermogen en vierwielaandrijving voor net geen 49 mille fiscale waarde. Wil je gewoon krankzinnig snel gaan en een sportiever uiterlijk én interieur, dan kun je ook weer voor een Performance opteren. Die auto kost zonder afleveringskosten 55.990 euro.
Welke nieuwe elektrische auto er ook wordt geïntroduceerd, je ontkomt er vaak niet aan om op een zeker moment het vergelijk met de Tesla Model 3 en Y te maken. De aandrijflijn en efficiëntie van Tesla is zo ontzettend goed, terwijl de Model 3 standaard al volledig is uitgerust met luxe-opties. Er komen echter wel steeds meer concurrenten bij, die steeds beter worden. Het is dus de vraag of Tesla het zich kan veroorloven om nog eens zes jaar te wachten met een grote update.
- Nog steeds de benchmark
- Veel luxer en comfortabeler dan voorheen
- Aantrekkelijk geprijsd
- Camera's vervangen sensoren en radars niet volledig
- Autopilot niet meer de beste
Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge
Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
Toyota Camry 2.5 Hybrid Business Plus
Volvo S60 T5 Geartronic R-Design
Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature
Ford Mondeo sedan 2.0 EcoBoost Vignale
Infiniti Q50 2.0T Performance
Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
Lexus IS300h F Sport Line