Lekker fris
Hoewel de MX-5 dus al decennialang te verkrijgen is, kennen we maar vier generaties van de roadster. Waarvan de eerste drie versies ook nog eens veel uiterlijke overeenkomsten hebben. Pas in 2014 gooide Mazda het echt over een andere boeg en werd het Kodo Design op dit feestnummer toegepast. De soft top kwam weer terug, al werd er later ook een RF met stalen dak geïntroduceerd.
Inmiddels is de vierde generatie ook alweer tien jaar op de markt en hoewel tijdens de laatste Tokyo Motorshow werd gehint naar een aankomende opvolger, voert Mazda nog vrolijk een modelupdate uit voor het huidige type. Veel uiterlijke wijzigingen zijn er niet, vooral de koplampen worden iets geretoucheerd. Verder zijn er nieuwe lakkleuren en wielen te verkrijgen, al vinden wij het Soul Red Crystal dat je op de foto's ziet nog steeds de mooiste kleur. Het zwarte dak klap je in een handomdraai open, waarna het uitwaaien kan beginnen. De 16 inch wielen ogen een beetje tam onder het ranke koetswerk, al kun je optioneel natuurlijk grotere exemplaren krijgen.
De koplampen beschikken nu over matrix led-technologie, zodat rondrijden met grootlicht mogelijk is zonder andere weggebruikers te verblinden. Al rijd je de MX-5 natuurlijk het liefste als de zon schijnt.
Ondanks de respectabele leeftijd -het is maar weinig automodellen gegeven om zo lang mee te draaien - ziet de MX-5 er nog lekker fris uit. De grote antenne achterop verraadt eigenlijk als enige dat de auto al even meedraait en zelfs hiermee komt de auto prima weg.