Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue 170 Automaat L2H1 Limited

- 25 juli 2024

Krachtpatser mist pit

De Transit Custom stond altijd al bekend als krachtpatser, die vaak net iets meer mag trekken of inladen als de concurrentie. Daar is niets aan veranderd bij het introduceren van de nieuwe versie, want je mag tot wel 2.800 kg trekken en tot wel 1.435 kg inladen. De afmetingen van de laadruimte zijn ook toegenomen, je kan tot wel 9 m3 inhoud benutten. Dan moet je uiteraard de langste en hoogste versie van de Transit Custom hebben, al is onze testauto (een L2H1) zeker niet onbemiddeld. We kunnen tot wel 6,8 m3 benutten en 1.113 kg aan belading meenemen. Bovendien trekt de 170 pk versie met automaat een aanhanger van 2.500 kg, niet slecht!

Dan hebben we gelijk een goed bruggetje naar de prestaties van onze testbus. We rijden zoals gezegd de 170 pk versie met tweeliter dieselmotor, dat is de krachtigste versie van deze krachtbron. Die zorgt met 202 gram per km wel voor een flinke CO2-uitstoot. Het staat in schril contract met een vergelijkbaar uitgevoerde PHEV-versie van de Transit Custom: die stoot op papier slechts 37 gram uit per kilometer. Die plug-in hybride versie mag overigens nog zwaarder beladen worden en tot 2.300 kg trekken. Nog steeds hele mooie waardes voor een bestelauto.

Maar we rijden in de dieselverise, die overigens heel beschaafd klinkt en in stilte zijn werk doet. Uiteraard gaat het allemaal niet zo gemakkelijk als bij een elektrische aandrijflijn, we vinden vooral onderin de toeren de achttraps automaat vrij onrustig. De aandrijflijn hapert en trilt dan even. En hoewel we de krachtigste diesel-Transit rijden, hebben we nergens het idee dat we een overvloed aan koppel en vermogen hebben. Met de handgeschakelde versies zal dat makkelijker te creƫren zijn, maar doordat de automaat vrij snel doorschakelt valt de acceleratie soms even stil. Je kunt overigens wel zelf schakelen, wat we alleen vrij onhandig vinden werken door de draaibewegingen aan de automaathendel. Al kunnen we ons voorstellen dat je met het rijden van een zware aanhanger hier toch op aangewezen bent, omdat de auto anders koppel tekort komt.

170 pk
390 Nm
180 km/h
9,2 s
8,2 (7.8) l/100km
203 g/km
B
22%
€ 32.420
€ 45.265
€ 830 / maand
€ 562 - € 606 / kwartaal
  • Renault Master Blue dCi 150 Advance DC L3H2

  • Renault Kangoo L2 e-Tech electric Advance

  • Renault Trafic e-Tech electric 52 kWh L2H1

  • Fiat e-Scudo 75 kWh 136 L2H1

  • 2024 - Ford e-Transit Custom en Transit Custom PHEV

  • 2019 - Ford Transit Custom Plug-In Hybrid 13,6 kWh Limited

  • 2017 - Ford Transit Custom 2.0 EcoBlue TDCi 130 Automaat