Skoda Roomster 1.4 16V Comfort

Dennis van 't Kruis - 8 november 2006

Het exterieur

Halverwege 2003 kwam Skoda naar buiten met de conceptstudie van de Roomster. Deze auto viel op door zijn futuristische en gewaagde vormen. De verschillen tussen die concept car en de productie auto zijn niet moeilijk te vinden, maar de overall lijnen en het idee achter het model zijn nog aanwezig. Het is alleen wel zo dat het studiemodel breder oogde. Dat heb ik (en anderen) persoonlijk kunnen aanschouwen op de Amsterdamse Autorai in 2005 waar deze auto ook werd getoond. In de showroom staat nu een auto die omwille van meer hoofdruimte hoger is geworden, waardoor hij optisch dus smaller overkomt. Het is wel te hopen dat Skoda niet hetzelfde doet met de toekomstige Joyster, want de inmiddels bekende afbeeldingen beloven lage en sportieve lijnen.

De Roomster laat zich niet makkelijk in een hokje plaatsen. Want hoewel het qua uiterlijk een tegenhanger lijkt te zijn van de personenuitvoering van de Kangoo of de Partner, valt hij eerder in de klasse van de Meriva en de Fusion. Dit komt met name door een andere keuze van materialen en het feit dat de nieuweling vooral als personenwagen is ontworpen. En als je uitgaat van de wielbasis dan staat hij inderdaad naast de Opel die met 2,63 m slechts 1 centimeter verschilt. Ga je vervolgens kijken naar de lengte van de voertuigen, dan blijkt de Roomster toch 16 centimeter langer. De Fusion is 2 centimeter korter. Naar boven kijkend zien we ook een Opel, namelijk de Zafira die 27 cm (lengte) en 8 cm (wielbasis) langer blijkt te zijn. Qua hoogte blijken ze allemaal vergelijkbare waarden te laten zien, gemiddeld tussen de 1,61m. (Roomster) en 1,64m (Zafira, Scenic). De Roomster valt er dus een beetje tussenin, al ligt hij qua prijs het dichtst bij de Meriva. Zijn concurrentie positie reikt dus eigenlijk zowel naar boven als naar beneden.

Opvallend was het bekijks dat de nieuwe Tsjech kreeg tijdens de testrit had. Nu valt een auto die beplakt is met zijn eigen naam en gestileerde bloemen meestal wel extra op. Na een korte stop bleek de geparkeerde Roomster een aantal kijkers te hebben. Op zijn verzoek heb ik de meneer in het gezelschap even achter het stuur van de stilstaande Skoda plaats laten nemen. Zijn oordeel was simpel, maar wel doeltreffend: het interieur komt in deze uitvoering somber over, maar de buitenkant is prachtig. Met betrekking tot het eerste kon ik hem vertellen dat de optielijst een aantal leuke alternatieven te bieden had.

De testdemo heeft met zijn Comfort uitvoering al een behoorlijk uitgebreide standaarduitrusting. Zaken als de 'corner function' mistlampen, climatronic, klein leerpakket, heldere koplampen, de lichtmetalen 15 inch velgen ' Avior', een gekoeld dashboard zitten bij de prijs van € 21.875,- in. Daar zijn de metallic lak (€ 555,-), de dakrailing (€ 205,-), het panoramadak (€ 910,-), het Radio/CD/Mp3-speler ' Dance' systeem (€ 435,-) en de rijklaarkosten (€ 745,-) aan toegevoegd, waardoor het eindbedrag op € 24.725,- uitkomt.

86 pk
132 Nm
171 km/h
13,0 s
onb (6.8) l/100km
167 g/km
G
22%
€ 16.240
€ 24.725
€ 453 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Dodge Caliber 2.0 CRD SXT