Skoda Roomster 1.4 16V Comfort

Dennis van 't Kruis - 8 november 2006

Het rijden

Als bestuurder van de Roomster heb je het niet slecht, de Tsjechen hebben hun uiterste best gedaan om de wegligging zo goed mogelijk te maken. Het resultaat mag er dan ook zijn. De nieuweling laat zich enthousiast door het verkeer heen laveren. In de testauto is een 1.4 16-klepper motorblok gemonteerd die goed is voor 86 pk bij 5.000 tpm en 132 Nm bij 3.800 tpm. Het resultaat van deze waarden is een acceleratie van nul naar honderd is een respectabele 13 seconden. Deze dertien tellen worden op een overtuigende manier afgewerkt. Zonder dat het hier gaat om een stoplichtsprinter, zal je nooit echt het gevoel hebben dat het langzaam gaat. Opvallend is wel dat de motor onder bijna alle omstandigheden wat rauw klinkt. Pas op een constante kruissnelheid wordt hij iets rustiger.

Dat de mix van Fabia en Octavia onderdelen een goede is, blijkt als je even iets sportiever te werk gaat. De Roomster maakt korte metten met vlot genomen bochten. Opvallend is daarbij dat de hoge koets nagenoeg niet overhelt. Op de minirotonde schoven de voorwielen goedmoedig naar de buitenzijde van de bocht, iets wat simpel te verhelpen is door het gaspedaal iets te liften. Moet je als bestuurder een noodstop maken, dan kun je er vanuit gaan dat de remmen echt bijten. De afbouw van de snelheid is erg snel, en de veiligheidsgordel is het enige dat de persoon achter het stuur ervan weerhoudt dat er onvrijwillig contact is met het voorraam.

Het is nog niet zovaak gebeurd dat er tijdens een testrit een controle lampje op het dashboard begon te branden. Het lampje dat mij tegemoet scheen toonde een gestileerde weergave van een dwarsdoorsnede van een autoband met daarin een uitroepteken. De betekenis van deze waarschuwing is duidelijk, het geeft aan dat je een lekke band hebt of dat er een te lage bandenspanning is. Dus heb ik bij een benzinestation alle banden gecontroleerd. Het leek er op dat moment op dat de rechtervoorband alleen maar te weinig lucht had, dus heb ik de luchtslang even aangesloten. Het lampje bleef echter branden. Bij terugkomst heb ik dit gemeld aan de verkoopster en terwijl ik weer naar buiten liep, bleek dat de band harder was gaan leeglopen.

86 pk
132 Nm
171 km/h
13,0 s
onb (6.8) l/100km
167 g/km
G
22%
€ 16.240
€ 24.725
€ 453 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Dodge Caliber 2.0 CRD SXT