Vleugeldeuren blijven
Voordat we met de twee wagentjes op pad gaan, lopen we eerst een rondje om de Duo en Bento. De basis van de twee Mobilize producten is hetzelfde. Wacht even, Mobilize? Ja, zoals gezegd zijn dit geen Renaults, maar worden ze onder de vlag van Mobilize op de markt gebracht. Dit mobiliteitsbedrijf is wel volledig eigendom van de Renault Group en richt zich op laadoplossingen, slimme apps en dus ook micro mobiliteit. Er komen tientallen verkooppunten beschikbaar bij Renault-dealers in Nederland, dus je kunt bij een bekend netwerk terecht met deze wagentjes.
Dan weer terug naar het ontwerp, dat veel meer is dan een evolutie van de sympathieke Twizy. De vlinderdeuren hebben de wagentjes wel geërfd, en ze zijn niet alleen maar een coole toevoeging aan het ontwerp. Het is lekker praktisch als je in een drukke straat wilt uitstappen, want je hoeft geen deur opzij te gooien, met de kans dat je een scooter of fietser weet te lanceren. Simpelweg de deur omhoog (dat kan ook rechts aan de stoepkant) en je stapt gemakkelijk uit. Robuustheid en eenvoud stonden centraal bij het ontwerp van de Duo en Bento. Zo zijn de carrosseriedelen niet met lak gespoten, maar zorgen stickers voor de nodige kleur en afwisseling. Vanuit Mobilize is er keuzemogelijkheid in kleur, bijvoorbeeld oranje of groen. Maar bedrijven kunnen ook heel eenvoudig de Bento in eigen bedrijfsuitstraling uitvoeren. De Duo is door zijn eigenaren op dezelfde wijze uniek te maken, zodat je een eigen stijl kunt voeren. Je ontdekt overigens al snel het verschil tussen de Duo en Bento: waar de Duo een plek voor extra passagier aan de achterzijde heeft, prijkt er een grote kunststof box op de Bento. Ideaal voor de last mile delivery waar deze bedrijfsversie dan ook voor bedoeld is. Wat beide modellen gemeen hebben, is dat zowel het in- als exterieur voor 40% is opgetrokken uit gerecyclede materialen en dat is inclusief de batterij.