Rap en comfortabel
De Duo en Bento zijn elektrisch aangedreven, waarbij de Duo in twee varianten komt. Een 7,6 pk sterke versie mag gereden worden zonder autorijbewijs en heeft dan een rijbereik van 161 kilometer. De topsnelheid ligt op 45 km/h, je hebt wel een bromfietsrijbewijs nodig en moet minimaal 16 jaar zijn om er één te rijden. De 10,1 pk sterke Duo 80 mag alleen met autorijbewijs gereden worden en haalt 80 kilometer per uur als topsnelheid. Wat ons betreft echt te langzaam om de autosnelweg op te gaan, maar wel prima geschikt om bijvoorbeeld een N-weg mee te pakken. De Bento is altijd als 80 uitgevoerd en hiervoor heb je dus ook een rijbewijs nodig. De achterwielaandrijving en het lage gewicht zorgt voor een heel vermakelijke rijbeleving. Zeker in stadsverkeer komen de Bento en Duo tot hun recht. Je zit centraal en kijkt door de glazen deuren heel eenvoudig rondom de cabine. Strak langs een stoeprand parkeren is geen enkel probleem en hoewel er nooit een bruikbare achterruit is, vinden we de wagens erg overzichtelijk. Bij inparkeren heb je profijt van de parkeersensoren, camera's schitteren door afwezigheid.
Je bent vaak als eerste weg bij het verkeerslicht, doordat je direct over pk's en koppel beschikt. Toch voelt het niet onrustig en vinden we het onderstel zelfs op de Romeinse wegen comfortabel genoeg. Al moet je dit niet vergelijken met een personenauto, zie het meer als een comfortabel alternatief voor motor en bromfiets. Door zijn smalle koets ben je ook bijna net zo wendbaar als een motorfiets, wat in druk stadsverkeer goed uitkomt.
Belangrijke toevoeging ten opzichte van zijn concurrentie is het veiligheidspakket. Het buizenframe is ontzettend stevig en als enige in dit segment bieden de Duo 80 en Bento ook (optioneel) een bestuurdersairbag.
Een airco is optioneel, maar tenminste wel leverbaar. Dat kost natuurlijk wel de nodige actieradius, maar met minstens 149 kilometer rijbereik kun je lekker veel stadskilometers maken. Opladen gaat standaard met een stekker in het stopcontact, die in het neusje van de wagens is geïntegreerd. Optioneel kun je een type 2 stekker voor opladen aan een laadpaal kiezen. Het is dus maar net waar je het meeste baat bij hebt, al zijn er aftermarket (en dus niet door Mobilize ondersteund) adapters te krijgen om laadpaalladen hoe dan ook mogelijk te maken.