Koukleumen in Eco
Naast de uiterlijke verschillen probeert Stellantis de verschillende merken ook op het gebied van rijeigenschappen te onderscheiden. Zoals het gerieflijke en stille interieur al doet vermoeden, is de Lancia echt op comfort gericht. De elektrische aandrijflijn staat natuurlijk garant voor een soepele acceleratie, zonder schakelmomenten of motorgeloei. De Ypsilon Electric (hier gaat Lancia dus voor een Engelse aanduiding) beschikt altijd over de nieuwe 156 pk sterke aandrijflijn en het 51 kWh batterijpakket. Gecombineerd komt de auto daar net geen 400 kilometer mee volgens de fabrieksopgave, terwijl de 208 en Corsa wel net die psychologische grens doorbreken.
Dat heeft er natuurlijk alles mee te maken dat de Ypsilon standaard grotere wielen en meer luxe biedt, wat een hogere energieconsumptie met zich meebrengt. Zelfs in de koude testperiode biedt de auto meer dan voldoende praktijkbereik, al vergt dat wel aanpassingen in rijgedrag. Boven de 100 km/h gaat de Ypsilon flink meer verbruiken, zeker als je de rijmodus in Sport zet. Stap je over naar Eco, dan merk je dat er flink beknibbeld wordt op vermogen. Vervelender vinden we dat ook de verwarming zo goed als uitgezet wordt, wat het rijcomfort niet ten goede komt. Het is jammer dat je niet bepaalde eigenschappen individueel kunt inregelen, zoals een normale verwarmingsstand gecombineerd met een Eco-instelling voor het motorvermogen.

Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq

Citroën ë-C3 44 kWh Max

Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura

BYD Dolphin Design

Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale

Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line

Peugeot e-208 EV 136 GT

Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens

Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One




