Hybrid of Electric
De iets softere instelling van het onderstel doet de auto meer overhellen dan zijn concerngenoten, maar het leidt wel tot een comfortabelere vering. Op de lange afstand is de auto gerieflijker, maar ook minder strak dan de Peugeot en Opel. Zoek je dus een elektrische hatchback die het nodige comfort moet bieden, dan is de Ypsilon jouw auto, maar verwacht dan niet de snaarstrakke feedback van een Delta Integrale. De besturing met het vrij grote stuurwiel gaat licht, wat zeker in stadsverkeer en bij inparkeren prettig is. Er zijn dus merkbaar andere instellingen voor de Ypsilon bedacht en het is mooi om te zien dat er echt voor ieder type bestuurder wel een passende auto uit de Stellantis-stallen kan worden gevonden.
Overigens hoeft dat niet altijd een volledig elektrische B-segmenter te zijn, want net als zijn familieleden komt de Lancia met verschillende aandrijflijnen beschikbaar. Anders dan zijn iets lager gepositioneerde neven heeft de Ypsilon echter wel altijd een automaat met dubbele koppeling. De mild hybrid versie biedt 100 pk uit de nieuwe 1.2 met turbo, deze motor heeft nu een distributieketting in plaats van een -riem en krijgt ondersteuning van wat elektrokracht zonder dat je hoeft te stekkeren. Wil je meer vermogen, dan ben je aangewezen op de elektrische versie met 156 pk. Er komt overigens ook nog een elektrische topversie aan, de HF. Met 280 pk en vierwielaandrijving moet dit model de oude rallytijden - waar Lancia zo bekend mee is geworden - weer doen herleven.
Renault 5 E-Tech 150 pk Iconic Cinq
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Mazda 2 Hybrid 1.5L VVT-I 116 Homura
BYD Dolphin Design
Toyota Yaris Hybrid 130 Launch Edition
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Peugeot e-208 EV 136 GT
Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens
Audi A1 30 TFSI S Tronic Edition One