Echt indrukwekkend
Wat opvalt is dat de efficiëntie van de CLA ook op hogere snelheid grotendeels intact blijft. Zet je de auto in Eco en rijd je maximaal 100 km/h, dan gaat de auto tot ruim boven de 750 kilometer in de praktijk. Maar bij regulier gebruik, dus ook gewoon 130 kilometer per uur in de comfortstand, halen we een goede 600 kilometer. Met zo'n actieradius heb je natuurlijk zelden het snelladen nodig, maar voor de test proberen we dit uiteraard een aantal keren uit. Zaak is om naar een snellader te navigeren, zodat de batterij wordt voorverwarmd naar zo'n 27 graden. De CLA kan niet bij 400V-laders terecht, al heb je daar in Nederland geen last van aangezien we veelal de nieuwste generatie snelladers hebben. Doordat er ook andere auto's laden hebben we het maximale laadvermogen niet gehaald, maar een ruime 200 kW over het grootste gedeelte van de laadsessie betekent alsnog dat we na een kwartiertje weer op 80 procent zitten.
De nieuwe CLA is met recht een voorloper van de nieuwe generatie EV's te noemen. Qua techniek en prestaties biedt de auto ontzettend veel, al is de prijs daar ook naar. Voor zo'n 15 mille minder heb je een Tesla Model 3 of Y. En ook de Chinezen zijn goedkoper. Maar Mercedes zet daar een geheel eigen uitstraling, het beste onderstel in zijn klasse en een indrukwekkend rijbereik in de praktijk tegenover. Het gros van de consumenten gaat liever voor een SUV, dus de nog te introduceren GLA en GLB zullen ook bij Mercedes voor de grootste aantallen moeten zorgen. Maar het is fijn dat er nog steeds een lage EV met coupélijnen is te krijgen, die bovendien heel veel rijplezier weet te bieden.
- Ook in de praktijk een indrukwekkend rijbereik
- Snel weer opgeladen
- Gebalanceerd en toch meeslepend rijgedrag
- Hoge bodem betekent knikkende knieën
- Rijbaanhulp en verkeersbordenlezer niet bij de les








