Roept iets op
Waar de originele Renault 4 echt een relatief kleine auto was, die overigens slim omging met zijn binnenruimte, is de R4 E-tech een uit de kluiten gewassen cross-over die aan de bovenkant van het B-segment opereert. De auto grijpt zeker terug naar ontwerpkenmerken uit het verleden, zoals de C-stijl met haakse hoek en de platte snuit met zijn ronde koplampen. Er is echter een heel modern sausje overheen gegoten, wat de auto een beetje Mini Countryman achtige trekjes geeft. Waar bij de R5 de leuke elementen van zijn voorganger tot hun recht komen, vinden we het bij de R4 ietwat vergezocht. Maar dat komt wellicht ook doordat de oorspronkelijke Renault 5 gewoon veel beter oogde dan de ietwat sullige 4, pardon my French...
Toch worden we tijdens de testweek regelmatig aangesproken op de dan nog vrij onbekende auto en het duurt niet lang voordat de eerste anekdotes over Renaults 4 uit het verleden ons tegemoet klinken. Het model roept dus daadwerkelijk herkenning op naar zijn illustere voorganger en dat gaat verder dan de naam. We kunnen wel constateren dat Renault het van een vrij oude doelgroep moet hebben, als men daadwerkelijk op het publiek aast dat nog associaties heeft met de oer-4. Daar los van bezien is de R4 niet heel veel groter dan de 5, maar wel veel rechthoekiger en dat doet veel vermoeden voor de binnenruimte. De achterklep is elektrisch te bedienen, maar de klep en openingshoek zijn dusdanig groot dat je goed moet opletten hoe je parkeert. De klep komt namelijk vrij ver naar achteren.







