Het interieur
Dat we hier te maken hebben met een kleinere Mercedes is duidelijk te merken. Voorin is de zitruimte prima, maar het houdt niet direct over. Je hebt het gevoel behoorlijk dicht op het dashboard te zitten waar bijvoorbeeld een E-Klasse je dat gevoel geenszins geeft. Een voordeel van deze positie is wel dat je de bedieningselementen van bijvoorbeeld de climate control en de radio goed kunt bedienen. De bediening van het dashboard is ergonomisch erg goed in orde en alles lijkt zich vanzelf in te stellen. Een goede zithouding is snel gevonden, aangezien de stoel goed en eenvoudig verstelbaar is en de Mercedes fijn, enigszins hard zitmeubilair heeft. Als we achterin de auto plaatsnemen is het duidelijk dat de C-Klasse geen taxikwaliteiten bezit. Met de stoel ingesteld voor mijn postuur (1,84 meter) kan ik 'achter mijzelf' niet fatsoenlijk mijn benen kwijt. De hoofdruimte is achterin weliswaar goed, maar dat heeft ongetwijfeld te maken met de verlengde daklijn die de stationwagen bezit.
De bagageruimte van de C-Klasse is weliswaar groter dan die van zijn directe concurrenten maar blijft in vergelijking tot een aantal andere gelijk geprijsde auto’s op dit gebied achter. Het is Mercedes duidelijk te doen geweest een Combi te ontwerpen waarbij uiterlijk en praktisch nut evenwichtig samen gingen: iets waar Mercedes naar mijn mening goed in is geslaagd. In de bagageruimte vindt men een aantal opbergmogelijkheden waardoor kleinere spullen niet door de kofferbak heen dansen. Voorts is de kofferbak keurig afgewerkt met stof en roestvrijstalen sjorogen.
De afwerking van de Mercedes is sowieso goed te noemen. Het gaat te ver om de auto zo goed afgewerkt als een Audi of een BMW E46 noemen, maar het voelt goed en vooral robuust aan zonder dat er sprake is van grote kieren en naden. Een kleinigheidje hierbij is dat de materialen niet bepaald krasbestendig zijn en dat het dashboardkastje wel erg “blikkerig” sluit. Het zijn geen onoverkomelijke zaken, maar in een “Benzie” mag je beter verwachten.
Waar zijn de tijden van de oude Mercedessen gebleven? De tijden waarin men voor alle luxe en moderniteiten moest bij betalen? Mercedes-Benz rust zijn auto’s tegenwoordig namelijk riant uit met in de Elegance en de Avantgarde naast de standaard voorzieningen als elektrische ruiten en spiegels een lederen stuur en lichtmetalen velgen. Verder beschikt de Benz standaard over klimaatregeling. Een audio-installatie is een optie, maar deze is zijn geld meer dan waard aangezien het geluid helder is en de bediening eenvoudig.
BMW 3 Serie Touring 320i Business Line
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI Highline
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi Ghia
Peugeot 407 SW 2.0 16V HDiF XS Navteq
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Honda Accord Tourer 2.4i VTEC Executive
2021 - Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line
2018 - Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line
2017 - Mercedes-Benz C-Klasse 400 4MATIC Cabriolet
2016 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C 200 Edition 1
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate C 220 BlueTEC Avantgarde Ambition
2014 - Mercedes-Benz C-Klasse C180 Avantgarde
2012 - Mercedes-Benz C 63 AMG Coupé
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse C 200 CDI Avantgarde
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Coupé C180 BlueEFFICIENCY
2011 - Mercedes-Benz C-Klasse Estate 180 BlueEFFICIENCY Avantgarde