Intro
In 1935 ontwikkelde de Franse kaakchirurg George Paulin de eerste auto waarbij het dak kon worden weg geklapt in de kofferruimte. De auto in kwestie, de Peugeot 401 Eclipse, is dus de stamvader van het coupé-cabrio systeem. Maar omdat de techniek in die tijd nog niet ver genoeg ontwikkeld was, werd deze auto geen succes. Ford had in de jaren zestig een vergelijkbaar model die met dezelfde problemen kampte: het systeem was simpelweg te zwaar. Mercedes kwam in 1992 met de eerste cabrio die was opgebouwd in metaal en glas, waarbij het dak zich opvouwde in de kofferruimte. In 1996 kwam SLK op de markt, waarmee ook de term coupé-cabrio geboren werd.
Peugeot pareerde in 1998 met het concept van de 206 CC die toen nog 2-0-hartje werd genoemd, waarbij het ‘hartje’ ook daadwerkelijk hartvormig was. Dat veranderde bij de introductie in het voorjaar van 2001 in 206 CC. Een auto die voornamelijk succes heeft gekend. Inmiddels bouwen of ontwikkelen de meeste autofabrikanten varianten op dit thema. En dat is een goede zaak, want zo wordt het weer leuk op de weg.