BMW 1 Serie 118i High Executive

- 31 mei 2007

Het exterieur

Het design van de 1 Serie is niet geheel onomstreden. Waar de meeste mensen de 3 Serie bijvoorbeeld ‘wel aardig’ vinden, wordt er over de 1 Serie vaker in termen als ‘afschuwelijk’ of ‘prachtig’ gesproken. De auto heeft een wat meer uitgesproken vormgeving en dat vertaalt zich in uiteenlopende reacties. Het is ook eigenlijk best een aparte auto. Vooral als je ‘m van opzij ziet; met die relatief lange neus, die vlakke voorruit en dat afgekapte kontje. Hij doet daarmee een beetje denken aan de fraaie, maar eveneens omstreden vormgegeven Z3 Coupé. Hij heeft in ieder geval een bijzondere belijning, dat zie je vooral als je een Volkswagen Golf of Ford Focus naast deze 1 Serie zet. Het is een duidelijk statement tegen de gevestigde orde, met hun bolle voetgangersvriendelijke motorkappen en binnenruimte optimaliserende daklijnen.

Van voren is het een typische BMW, met de twee kenmerkende niertjes in het midden en scherp gelijnde koplampen aan weerszijden. En natuurlijk het propellertje op de voorkant van de motorkap. De neus maakt een stoere indruk. Misschien wel iets té stoer. Als je de neus hebt gezien en kijkt daarna naar de rest van de auto, dan valt het een beetje tegen. Op die manier maakt hij zijn verwachtingen niet helemaal waar. Net als bijvoorbeeld de Audi A3 en Dodge Caliber: een erg stoere neus, maar voor de rest een niet heel indrukwekkende auto. Maar misschien komt dit gewoon omdat we nog niet helemaal gewend zijn aan zo’n kleine BMW en daarom het front een beetje overdreven vinden. De neus in ieder geval erg karakteristiek, dat kun je ‘m niet ontzeggen.

De achterkant van de Einser maakt weinig indruk. Het design past prima in het plaatje, met zijn veelhoekige vormen en scherpe lijnen, maar toch lijkt er iets te missen. Alsof de inspiratie op was toen de ontwerpers aan de achterkant toe waren. Het is ook een beetje jammer dat de uitlaatdemper zo goed zichtbaar is als je achter de auto staat en als je vanaf een afstandje kijkt, dan zie je ook de aluminium wielophanging duidelijk zitten. Die ophanging ziet er best mooi uit, maar het zou beter zijn als die verborgen zou blijven. Wel geslaagd is de grijze kleur, die past prima bij de high-tech uitstraling van deze auto. De wielen zien er ook leuk uit, al hadden ze ‘voor mooi’ nog wel een maatje groter mogen zijn.

143 pk
190 Nm
210 km/h
8,7 s
7,0 (5.9) l/100km
140 g/km
E
22%
€ 27.849
€ 42.582
€ 781 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Opel Astra GTC OPC Nürburgring Edition

  • Audi A3 1.8 TFSI S-tronic Ambiente

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI

  • Volvo C30 T5 R-Design

  • Mazda 3 MPS 2.3 DISI

  • Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG Highline

  • Renault Mégane RS

  • Volkswagen Golf GTI Edition 30 DSG

  • Renault Mégane Coupé 1.9 dCi 130 FAP Dynamique

  • Ford Focus RS

  • 2020 - BMW 1 Serie 118i Luxury Line

  • 2015 - BMW 1 Serie 116d EfficientDynamics Edition Executive

  • 2012 - BMW 1 Serie 114i Business +

  • 2011 - BMW 1 Serie 116i Urban Line

  • 2008 - BMW 1 Serie Cabrio 125i High Executive

  • 2008 - BMW 1 Serie Coupé 123d High Executive